Nest etter motorolje og dekk er drivpakke (kjede og drev) av delene på en motorsykkel som det finnes flest sterke meninger om. Men vi snakker ikke om voodoo, bare sunn fornuft.
Kjedet har to oppgaver.
Et motorsykkelkjede har to oppgaver. Delvis skal det overføre motorkreftene til bakhjulet, og delvis skal det ved hjelp av drevet gi riktig utveksling. Større bakdrev og mindre fordrev gir høyere motorturtall på en gitt hastighet (sammenlignet med standard), og dette innebærer igjen raskere akselerasjon, men lavere toppfart enn omvendt.
Velg det antall tenner som passer best.
Når du skal bytte drivpakke, er det et par ting du må ta stilling til. Er ovenfor nevnte utveksling riktig? Pendler du mye langs motorveien, kan det være en god idé å gå ned en tann eller to på bakdrevet. Kjører du aktivt på mindre veier, kan du gå opp tilsvarende i stedet. Uansett hva skal du ikke stirre deg blind på det som sitter originalt. Velg det som passer deg best.
Flere valgmuligheter for drev.
Neste punkt er drev. Det mindre fordrevet vil du ha i stål. Bak har du flere valgmuligheter. Først har vi de vanlige ståldrevene som varer i mange mil, men er relativt tunge. Så har vi drev i ulike lettmetallegeringer. Fordelen er lav vekt og bra utseende; ulempen er dog cirka halvert levetid sammenlignet med et ståldrev. Vil du kombinere utseende, vekt og levetid, er det drev med lettmetallsentrum og naglet stålkrans som gjelder – men de koster litt mer.
O-ringskjede enkleste variant.
Når det gjelder kjede, har vi på gatesiden mer eller mindre gått bort fra ”vanlige” kjeder – i dag er det ulike former for tette kjeder som gjelder. Den enkleste varianten er o-ringskjedet, som tetter mellom leddene med en vanlig o-ring. Ulempen med en slik er at den er stor og forårsaker relativt høy friksjon. Det innebærer at o-ringskjedet blir tyngre, og at det stjeler litt mer effekt enn de mer moderne variantene med x- eller xw-ringer som både glir lettere og er smalere.
Grunnregelen er at du skal ha et tett kjede av god kvalitet. Levetiden (forutsatt at du ivaretar kjedet på riktig måte), er så og si lik mellom o-, x- og xw-ring. Du bør foreta en avveining mellom ytelse og kostnader.
Kjede og drev må passe til hverandre.
Hvis du handler drev og kjede separat og ikke som kit, må du tenke over at de skal passe til hverandre. Vanlige betegnelser er 520, 525, 530 og 532, som enkelt forklart står for kjedets innvendige bredde, rullenes diameter og avstanden mellom rullene. Er du ikke ute etter vekt, velger du med fordel samme bredde som sitter originalmontert.
Kjedelås med nagler anbefales.
Når du monterer det nye kjedet, anbefales det at du benytter en kjedelås med nagler, siden denne både er sterkere og sikrere enn en klipsvariant. Mange kjeder leveres med dobbel kjedelås, og dette innebærer at du kan sette på klipslåsen og kjøre til verksted og få kjedet naglet. Alternativt kjøper du et kombinert sprekk- og nagleverktøy. Disse koster fra en drøy tusenlapp for en enkel variant og oppover. Tenk på at du får hva du betaler for.
Husk å gjøre rent.
Når det gjelder vedlikehold, er det velsmurte og korrekt justerte drivpakker som holder lengst. Et tett kjede trenger bare å smøres mellom ruller og drev. Kjedespray på siden av kjedet trengs ikke. Gjør kjedet ordentlig rent (avfetting og oppvaskbørste) med jevne mellomrom – olje og grus/sand/støv er utmerket slipepasta som spiser kjede og drev med god appetitt.
Artikkelen ble første gang publisert på bike.no i 2013.