Helgens sesongåpning i det svenske mesterskapet i roadracing på Anderstorp, ble ikke helt slik Honda-fører Tage Solberg hadde håpet. I 170 kilometer i timen skled forhjulet unna og Solberg gikk i bakken. Normalt sett er ikke slike uhell så farlig, men uheldigvis ble den ene hånda sittende fast under sykkelen.
– I utgangspunktet er en lowsider en ufarlig krasj, men når det skjer i høy hastighet kan det få store konsekvenser. Uheldigvis ble hånda mi sittende fast under sykkelen og jeg skled ca 100 meter sammen med sykkelen. Så forsvant sykkelen over sandfellen og over gjerde på banen. Jeg landet like ved gjerde, forteller Solberg om den dramatiske velten.
Overnattet på sykehus
Ambulansepersonell kom raskt til stedet der nordmannen landet. Der ble nordmannen lagt på båre og sendt til Värnamo sykehus for observasjon.
– Jeg husker ikke så mye av selve smellen ettersom alt er over på et par sekunder. Men jeg kjente at jeg hadde skikkelig vondt i armen. Det viste seg at jeg hadde brent hull igjennom kjøredressen og huden, forteller Lørenskogføreren, og legger til.
Heldig
– Jeg har vært utrolig heldig som slapp unna velten uten brudd. Jeg måtte sy 10 sting på innsiden av huden og 10 sting på utsiden. Jeg må få skryte av helsepersonellet på sykehuset som var utrolig flinke, sier nordmannen, som sier at ulykker er en del av sporten.
Solberg har i tillegg til et stort brannsår og kutt i høyere underarm også skader på finger og kne.
– Det gjør fortsatt vondt i hele kroppen, men jeg har humøret oppe. I tillegg har jeg fått noen piller jeg skal ta når jeg legger meg, sier han.
Fikk noen svar
Om tre uker starter for alvor årets sesong for Solberg når første runde av årets Skandinavian Open kjøres på Falkenberg i Sverige. Tross den stygge smellen på GP-banen på Anderstorp fikk han de svarene han ønsket seg.
– Selv om jeg fikk en skikkelig smell i helgen fikk jeg også en del svar. Før ulykken kjørte jeg utrolig fort og vi hadde et bra tempo i kroppen. Det lover bra før sesongen starter for alvor om tre uker, sier han, og legger til.
Nå blir det noen rolige dager, før temaet må starte med å bygge opp sykkelen igjen.
– Jeg har ikke sett på sykkelen en gang. Den er nok temmelig vrak, men vi har noen timer for å få den kjørbar igjen. Heldigvis har jeg to konkurransesykler, forteller en tapper Tage Solberg.