Bike har nylig prøvekjørt Benelli Tre 1130 K, en sykkel med et bruksområde like bredt som effektregisteret er langt. Prøvekjøringen kan du lese i Bike nummer 5 som er i salg fra 17. april.
Benelli har en lang historie. Den starter så langt tilbake som i 1911 da Teresa Benelli samlet sammen alle sparepengene hun hadde for å skaffe arbeid til sine seks sønner; Giuseppe, Giovanni, Francesco, Filippo, Domenico og Antonio. Målet var å tjene penger på motorsykkelreparasjoner.
I 1920 bygde Benelli deres første sykkel, en totakts ensylinder på 75 ccm. Motoren ble satt inn i en pedalsykkelramme! Året etter laget de deres første motorsykkel med egenprodusert motor. Dette var en 98-kubikker.
Veien for Benelli frem til i dag har inneholdt racing på høyt nivå med flere av modellene, store økonomiske problemer og oppkjøp av kinesere. Fortsatt foregår alt av produksjon i Italia. Tre 1130 K er en av modellene som settes sammen her.
Bike har prøvekjørt Tre-K, og du kan lese hele prøvekjøringen i Bike nummer 5 som altså er i salg fra 17. april.
Tror du Benelli har en fremtid i Norge?