Det handler om nye bremser, ny girkasse, nye instrumenter, ny bakramme, bedre finish og en hel del mindre kosmetiske endringer når engelskmennene presenterer sykkelen som gir enhver motorsyklist horn i panna bare ved synet av den. Speed Triple har vært et ikon siden den kom i 1994 – nå er den nok en gang oppdatert.
Jeg skal ikke si så mye om nye Speed Triple nå – i Bike nummer 4 kan du lese prøvekjøringen. Men det er ikke vanskelig å slå fast at Speed Triple fortsatt er motorsykkelens Vinnie Jones (tidenes råtass i engelsk foppall – nå bad guy på lerretet), en skikkelig råtass med ett formål; å lage mest mulig faenskap på asfalten.
Det klarer den med glans.
Lanzarote bød på 24 grader (i den riktige enden av skalaen), nydelige veier og perfekt asfalt. Det er underlig å komme fra et av verdens rikeste land og oppleve veier med såpass mye høyere kvalitet. «Sponsored by EU» sto det på ett av skiltene. Mulig jeg må endre mitt syn på EU.
Og nå har jeg nok en sykkel i tankene når kontoen skal tømmes foran sesongen. Heldigvis har vi et litt mer sivilisert trafikkbilde i Norge enn i Spania (heldigvis = tidenes løgn…), så Speed Triple er vel synonymt med sorte prikker på lappen.