Det var et innlegg i et cross- eller enduroforum, eller kanskje var det KTM Club Scandinavia, om forgaffelen på KTM Six Days – altså 4CS-gaffelen som kom til 2013. Gaffelen er oppdatert foran hver sesong, og den som har kjørt ulike årsmodeller har merket at den er blitt stivere i grunnoppsettet.
I Facebook-innlegget er det en fyr som spør om «den er bra» eller noe annet litt diffust. Svaret er selvfølgelig alt fra «jeg har kjørt med den i alle år, veier 95 kilo, konkurrerer som senior, men shimser den om» til mer kategoriske «nei, den er bare noe dritt, det skal være open chamber». Men det som er veldig interessant er når en fyr som nettopp har dømt gaffelen nord og ned får spørsmål om hvilken årsmodell han har, svarer at nei, jeg har aldri kjørt med den, men jeg har hørt at den er noe dritt.
Det gjelder å sile informasjonen gjennom et ganske så solid kaffefilter før man tror på alt som står på Facebook.
Eller før man tror på noe i det hele tatt.
OK, 4CS-gaffelen var kanskje myk, den fikk uansett mye dårlig omtale først og fremst i amerikansk presse, og jeg har truffet mange førere som har byttet den ut fordi den ikke har holdt mål. Førere som kjører mye raskere enn jeg, og fart er en viktig syretest i min verden.
Men det er som oftest to sider av samme sak. Jeg lurer innimellom på om alle som er kritiske virkelig har kjørt med begge gaflene, eller om det blir en slags selvoppfyllende profeti at noe er skrot og at det trengs å bygges om for X antall tusenlapper «to finally get that 4CS working». Jeg lurer på om det ikke er like bra eller bedre å investere i tettere serviceintervaller for å sørge for at den alltid fungerer på samme måte enn å bestille noe hokus pokus-utstyr fra USA. Men siden jeg ikke har testet et ombyggingskit selv, skal jeg holde munn.
OK, jeg kjører jo ikke fort, og jeg kjører veldig sjelden på crossbanen, men jeg syntes aldri at 4CS var noe dritt. Tvert imot. Da den ble introdusert, kjørte jeg dem mot hverandre og opplevde at 4CS var markant bedre – for meg – i enduroløypa enn den vanlige tokammers gaffelen som satt som standard på EXC. Men som sagt, det var min mening, og jeg mener ikke at 4CS på noe vis var Guds gave til alle enduroførere på jorden. Poenget mitt er at det ofte kan være lurt å teste selv før en bestemmer seg for at noe er skrot – og at alt på Facebook ikke er sant. Du skal absolutt lytte til dem som har prøvekjørt, og selvsagt finnes det mye bra informasjon i ulike fora, men jeg mener at det er klokt å selv ha litt erfaring før en uttaler seg så bastant.
Akkurat nå er jeg veldig nysgjerrig på den nye Xplor-gaffelen.