Suzuki-importøren Erling Sande AS ble i dag funnet skyldig i flere forhold av avgiftsunndragelse ved å modifisere sykler som er registrert som laveffektsutgaver til fulleffektsutgaver uten å betale avgift. For dette er Erling Sande AS ilagt en foretaksstraff på én million kroner i bot, samt inndragning av 360.000 kroner og en erstatning til Tollregion Oslo og Akershus på 500.000 kroner.
Må i fengsel
I tillegg ble en butikksjef for Suzuki-forhandleren Best of Bikes dømt til fengsel i fire måneder, hvorav to måneder må sones bak lås og slå.
Som Bikes lesere lenge har diskutert på disse sidene, er de norske avgiftene ved import av motorsykler helt avhengige av motoreffekten. På for eksempel en Suzuki GSX-R 600 2006-modell kan effekten være 34, 106 eller 125 hestekrefter, og effekten kan endres relativt enkelt ved å bytte ECUen eller ved å klippe ledningen til styringsenheten.
Mye diskutert
Forskjellen i engangsavgift for laveffektutgaven og den sterkeste utgaven utgjorde snaut 30 000 kroner i 2006. Forholdet har for øvrig blitt diskutert flere ganger av leserne på bike.no.
Sjekk linkene under for tidligere dekning av saken.