Som navnet antyder (superleggera betyr superlett på italiensk), er det en ekstremt lett versjon av Panigale R vi snakker om. Ved hjelp av titan, karbonfiber og magnesium er vekten redusert med hele 18 kilo, oppgir Asphalt & Rubber, som har fått likelydende informasjon fra flere kilder innenfor fabrikkens fire vegger. Kjøreklar vekt blir dermed 171 kilo. Som på BMW HP4 er kåpene av karbonfiber, og konkurransemessig er BMW-en den modellen som ligger nærmest Panigale R Superleggera.
Men det er ikke bare vekten som har vært i fokus. Superquadro-motoren har fått 25 hester til, og er nå oppe i 220. Når Bike har testet Panigale, har testførerne klagd på toppeffekten, som gjør den vanskelig å kjøre. Dette ser ikke ut til å endre seg med Panigale R Superleggera.
Som forventet av en eksklusiv Ducati kommer den med Öhlins-demper og Brembo-bremser. Et nytt elsystem skal også være aktuelt, med sterke bånd til de som benyttes av Ducati Corse i WSBK og MotoGP. Elsystemet blir det første fra Ducati med wheelie control.
Kun 500 eksklusive eksemplarer skal produseres, og i USA blir prislappen fordoblet i forhold til ”vanlige” Panigale R. Det er dessverre kun utvalgte kunder som skal få kjøpe en.
Panigale R Superleggera skal ifølge ryktene offentliggjøres på EICMA i november.
Hva tror du om Panigale R Superleggera?