Nicky Hayden, Hiroshi Aoyama, Scott Redding og Karel Abraham kjører i år Hondas produksjonsracer RCV1000R. På Sepang fikk Hondaen kritikk for at den manglet effekt.
– Vedrørende effektmangel finnes det ikke så mye vi kan gjøre, men vi vet at vi ligger etter på den fronten, så da må vi prøve å forbedre noe, for akkurat nå er det litt demoraliserende, sier Hayden.
Også Scott Redding, som har tatt skrittet opp til MotoGP fra Moto2, er enig.
– Når jeg følger Colin Edwards eller Aleix Espargaro (som benytter Yamahas motoralternativ) drar de fra meg på vei ut av svingene. For meg er forskjellen i toppfart ikke så stor, men ved utgangen. Yamahaen holder fronten nede og driver forover – det ser generelt ut som den har mer krefter.
Hayden hadde raskeste tid ombord på en RCV1000R på Sepang, 1,9 sekunder bak Márquez.
– Avstanden er stor, men for å være ærlig er ikke Hondas maskiner lette å kjøre. Førerne trenger mer tid for å forstå maskinen. Vi tror at førerne vil komme opp på et konsekvent nivå, sier HRC-sjefen Nakamoto.