Magnus Wallner rapporterte som følger: Klokken er snart 19.30, og om en halv time er det middag med gjengen fra Triumph, samt en lang rekke journalistkollegaer. Det er kommet folk helt fra Japan, og det er moro.
I dag har vi kjørt den mer luksuriøse av den grusorienterte XC-versjonen, kalt XCx. Kort sagt innebærer XC 21-tommers forhjul, langslaget fjæring fra WP, samt trådeikefelger. Den ekstra x-en betyr flere kjørenivåer, flertrinns ABS og traction control, samt valgfri motormapping. Vi har kjørt på alt fra de herlige og svingete veiene rundt Ronda til grus – hjemmebanen for nye XCx. Først og fremst har vi imidlertid hatt det temmelig morsomt, og det er jo nettopp dette motorsykkelkjøring handler om.
Uten å si for mye kan en oppsummere nye Tiger 800 XC som svært vellykket. Alle som liker den gamle versjonen vil kjenne seg igjen; de som hadde synspunkter på det ene eller det andre vil se at den er mye mer kompetent enn før.
Prøvekjøringen kan du lese i Bike nummer to 2015.