Bikes Joachim Ottosson har vært på Lanzarote og kjørt Ducatis nyeste inkarnasjon av allsidige Multistrada 1200 S, en av 2015-modellene som kan skilte med fullspekkede tekniske detaljer.
– Arrangementet var godt planlagt, forteller han. – Ankomstdagen var det informasjon om alle tekniske detaljer på syklene, og det er mange! Dagen etter var det bare kjøring. Vi hadde kjempefint vær med strålende sol og 25 varmegrader.
Ducati hadde også krydret hele arrangementet med litt kjendisfaktor, for Carlos Checa – som blant annet vant Superbike-VM i 2011 – var også på plass.
– Ja, det stemmer, smiler Joachim Ottosson. – Carlos Checa var med og kjørte rundt på øya, og mens han beundret en vulkan ved siden av veien, passet jeg på å kjøre forbi ham. Det er jo ikke hver dag en får sjansen til å kjøre forbi Carlos Checa.
Selv om lanseringen først og fremst hadde fokus på den fullpakkede S-modellen, var det også anledning til å kjøre den litt enklere versjonen. Begge har imidlertid den oppdaterte motoren med variabel ventilstyring for jevnere gange, og et bredere register. Ifølge testfører Ottosson ”går det skikkelig unna” når du vrir på gassrullen.
– Den største forskjellen mellom modellene er den elektronisk justerbare og semiaktive fjæringen som bare finnes på Multistrada 1200 S. Omtrent 75 prosent av alle Multistrada som Ducati selger er S, og en kan forstå hvorfor, for systemet fungerer svært bra, avslutter vår testfører.
Prøvekjøringen leser du i sin helhet i Bike nummer 5.