Bikes redaktør reiste til Madrid med en solid dose skepsis, men returnerte tett på som scooterfrelst.
Hva var det som traff deg?
– Jeg var ikke det minste i tvil om at BMW var i stand til å lage gode scootere, men jeg hadde så absolutt ikke forventet å bli tatt med storm. Faktum er at både det sportslige alibiet C 600 Sport og den mer komfortinnrettede C 650 GT er ypperlige alternativer også i Norge. Det var skikkelig gøy å kjøre og nå sitter jeg her og faktisk har lyst på en, utbryter han.
Hva var det som var så bra da?
– For det første har BMW laget to skikkelige kjøremaskiner. De har begge den samme rappe tosylindrede motoren på 647 kubikk, som fungerer utmerket både i tett bytrafikk, på svingete landevei og raske motorveietapper. For folk uten et ihuga forhold til girpinnen og vanedannende vibrasjoner, må dette være et glimrende alternativ.
Men det er jo en scooter – hva med kjøreegenskapene?
– Glem hva du tror og hva du eventuelt har hørt om ustabilitet og manglende kjøreegenskaper når det gjelder scootere. Maxi-alternativene til BMW er både kvikkstyrte når det trengs og meget stabile i opp til 160 km/t. Det er null problem. Det eneste spørsmålstegnet jeg umiddelbart ser er om nordmenn er villige til å bla opp drøye 140 000 kroner for en scooter. Vi har generelt sett ikke noe forhold til slike maskiner, men det er jeg sikker på kommer etterhvert. Folk må i hvert fall prøve, avslutter han.
Full prøvekjøring i Bike 4 – i salg fra 22. april.