Som flere av Yamahas 900-modeller er også Tracer 900 og 900GT bygget rundt CP3-motoren. Den populære rekketreeren er både sterk, underholdende og velprøvd.
Jeg befinner meg i spanske Granada, og det er områdene ved Sierra Nevada som skal besøkes av både den oppdaterte Tracer 900 og nykommeren 900GT.
Vi starter tidlig, og temperaturen er av det kjølige slaget. Da er det godt at det er GT-modellen jeg skal kjøre først. Den er nemlig godt utstyrt, og via menyrullen på høyre styrehalvdel blar jeg meg raskt ned til ikonet for håndtaksvarme i den nye og fine TFT-skjermen i farger. Der setter jeg varmen på det høyeste nivået, som er tre.
Salhøyden er helt perfekt for meg som er 179 cm høy, og Yamaha har lovet at salen nå er forbedret i forhold til den forrige Tracer-versjonen. Også forholdene for en eventuell passasjer skal ha blitt bedre med mer polstring, bedre håndtak og fothvilere.
Det finnes tre ulike kjørenivåer: A, STD og B. Jeg starter i STD, og tråkler meg gjennom gatene og bytrafikken på vei til et eldorado av gode motorsykkelveier. Kjørestillingen er oppreist, og knevinkelen føles behagelig. Men jeg føler at jeg til stadighet glir forover i salen. Jeg noterer meg at det er montert en beskyttelsespute helt bakerst på tanken.
Yamaha har valgt å bruke et noe smalere styre enn tidligere for å oppnå en mer naturlig kjøreposisjon. Også håndbeskytterne har blitt mer kompakte, og speilene gjør det nå enklere å se bakover enn tidligere.
Tracer 900GT koster rundt 20 000 kroner mer enn vanlige Tracer 900. For denne ekstrakostnaden får du mye for pengene.
Et viktig punkt er muligheten til å justere støtdemperne både foran og bak. Har du planer om å kjøre med passasjer eller bruke de medfølgende sideveskene, er dette gull verdt. Mitt inntrykk er at dempingen fra KYB er satt opp litt vel mykt som standard, så det er bra at justeringsmulighetene er mange. GT-utgaven har også quickshifter, slik at man slipper å bruke clutchen når man girer oppover. Dette fungerer strålende. Girkassen og utvekslingen er også uklanderlig, og motorsykkelen føles frisk, lett og morsom.
Solen har kommet høyere på himmelen, og jeg skifter enkelt kjøremodus til A, for en mer direkte respons mens jeg kjører. Jeg kan også enkelt senke vindskjermen 50 mm i fart.
På motorveien føles motorsykkelen til tider noe nervøs i fronten ved høye hastigheter, og dette forsterkes når den nye og litt større vindskjermen enn tidligere står på sitt høyeste. Cruise controlen er enkel å bruke, og øvrige knapper og instrumentering er både intuitive og av god kvalitet.
Tilbake på de mindre veiene igjen danser Tracer 900GT seg gjennom svingene og leverer stor kjøreglede. Bremsene settes flere ganger på prøve, og de leverer både godt bitt og en god følelse.
I forhold til Tracer 900, som kom i 2015, har den nye versjonen blitt litt smalere og høyere, samtidig som svingarmen er forlenget med 60 mm for å gi bedre touring-egenskaper. Heldigvis har det ikke gått utover sportsligheten, tenker jeg da jeg bremser ned og svinger inn for en lunsjstopp.
Jeg vinker farvel til Tracer 900GT, og ønsker den oppdaterte vanlige Tracer 900-utgaven velkommen som min turkamerat for resten av dagen. Det som først slår meg, er at instrumenteringen føles gammel, selv om jeg har tilgang til det meste av den samme informasjonen. Ingen sidevesker, ingen cruise control og ingen quickshifter. Men ellers er det den helt samme kjørefølelsen. Demperne her kan ikke justeres, men de har truffet bra med fabrikkoppsettet, og den er hakket fastere enn hos GT-utgaven.
Milene og timene går unna, og det er mange smil som åpenbarer seg der inne i hjelmen. Motoren med sine 847 kubikk og 115 hestekrefter vil holde for de aller fleste, og man får følelsen av å kunne bruke hele motorsykkelen. Bensintanken rommer 18 liter, som skal gi en kjørelengde på over 30 mil før det er på tide å stoppe. Godt utpå ettermiddagen kjenner jeg at tresmaken kommer på besøk, men den er likevel ikke urovekkende påtrengende.
Hvis sparegrisen er velfødd, bør du etter min mening gå for GT-utgaven. Og spesielt hvis du har planer om å kjøre en del med passasjer og bagasje. Men også hvis du liker å kunne finjustere demperinnstillingene. Men også vanlige Tracer 900 er en svært allsidig, lettkjørt og morsom motorsykkel. Med ny geometri, design og ergonomi har Yamaha nok en gang levert en god motorsykkel som bør kunne passe for en bred kundegruppe.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 6 2018.
Tekst: Stig-Roar Martinsen Foto: Yamaha