Yamaha Tracer 700 er en svært lettkjørt motorsykkel. Salhøyden på 835 millimeter fungerer fint for en fører på 180 centimeter, og det er ingen problemer å nå ned med føttene. Sykkelen veier knapt 200 kilo fulltanket. Det føles som man kan gjøre hva som helst med Traceren, og den elsker å la forhjulet gå til værs.
Kjørestillingen er komfortabel, brytere og instrumenter føles avanserte og lettbetjente. Beinvinkelen er behagelig avslappet. Forbremsen har en god følelse, men jeg må justere hendelen for å kunne betjene den med en finger. Forbremsen, som består av to 282-millimeters skiver, er svært effektiv. Dette fikk jeg teste tidlig under prøvekjøringen, da et ekorn plutselig bestemte seg for å ta en spurt over veien. Heldigvis klarte det vesle dyret seg, samtidig som jeg fikk bevis på at bremsene duger.
Tracer er imidlertid ingen mirakelsykkel, men en vanlig motorsykkel på 689 kubikk som er en del av MT-modellfamilien med lettkjørt karakter, sportslig motor og grei pris som fremste salgsargument. Snaue 115 000 kroner for en sporttouringsykkel av dette kaliberet er absolutt godkjent.
I byen utmerker sykkelen seg med lav vekt og ditto tyngdepunkt. Stålrørsramme på 16 kilo og motor på 53 kilo gir et hederlig vekt/effektforhold på 0,38 hk/kg. Det er rene barneskirennet å krabbe forover i rushtrafikken uten å sette føttene i bakken.
Det er vanskelig å komme på noen svakheter på Tracer 700. Jo visst kunne den hatt flere finesser som for eksempel varmeholker, men i forhold til prisen er dette forståelig. Sangen fra motoren kunne gjerne vært litt grovere, men slike problemer kan løses ved en titt i tilbehørskatalogen. Som tilbehør kan du også skaffe deg harde sidevesker og toppboks, samt tre ulike typer tankvesker.
Den digitale instrumenteringen er tydelig, og har girindikator med sentral plassering. Man kan lese all nødvendig informasjon fra hastighet, klokke, utetemperatur og bensinmengde. Frontkåpen er justerbar med 80 millimeter i høyden, og dette gjør at den effektivt styrer luftstrømmen bort fra føreren. Speilene er lette å se. Brytere og instrumenter er stort sett logiske, men hornbryteren er plassert litt for nær blinklysene, og dette kan føre til unødig tuting.
Som nevnt ovenfor er Tracers andre viktige salgsargument den sportslige motoren. Når jeg kommer til svingete veier, er den et svært trivelig bekjentskap. Mer effekt skulle vel ikke skade, men i denne pakken er kreftene helt tilstrekkelige, og motoren gjør ikke bort seg om kjøringen blir aktiv. Kreftene leveres fint hele veien fra bunn til topp.
– Denne sykkelen er utrolig enkel å kjøre i svinger, oppsummerer en fyr som klyver opp på Tracer etter å ha sittet på en større motorsykkel. Nettopp. Tracer er en svært lettkjørt sykkel, og det er enkelt å holde farten oppe. Takket være den lave vekten er den svært enkel og presis å kjøre. Tracer er udramatisk i oppførselen, og det er enkelt å holde farten og sporet gjennom svingene. Summa summarum er helheten ypperlig. Også passasjeren har det svært komfortabelt, og det høyner inntrykket ytterligere.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 10 2016.
Tekst: Vesa Koivunen Foto: Heidi Koivunen