SPS AS har nå blitt ny distributør for Dunlop MC-dekk i Norge!
Å skru av kåpene på en sportssykkel og montere et helt styre istedenfor clipons, er en like klassisk som effektiv oppskrift for rampete kjøreegenskaper. Dette har tidligere vært forbeholdt de litt større modellene, men prinsippet har i den senere tid også funnet veien til produsentenes mindre A2-sykler.
Ligner sine MT-søsken
Yamaha MT-03 er en av disse. Motor, chassis og hjul er det samme som hos YZF-R3 med helkåpe, som ble lansert i fjor. Men det er likevel vanskelig å finne noe slektskap i designen; motorsykkelen er effektivt forvandlet til å ligne mer på sine MT-søsken. Jeg prøvekjører motorsykkelen noen sommerdager i tett bytrafikk, men også en god del på motorvei og landevei. Det som slår meg når jeg lander i salen for første gang, er at jeg kan sette begge føttene flatt på bakken, men førerposisjonen er likevel forholdsvis romslig.
Salhøyden er den samme som hos R3, men det nye styret er 39 millimeter høyere og 40 millimeter bredere. Dette gir en følelse av heller å sitte i sykkelen enn på. Det tar en stund å venne seg til dette, men snart fungerer det svært bra. Den pigge parallelltwinnen imponerer ved å være sterk fra bunnen av registeret og helt opp til 9 000 rpm. Samtidig som jeg kan kjøre i åttetall rundt bilene i den trege bytrafikken, kan jeg faktisk kjøre svært komfortabelt i motorveifart. Når det gjelder transportetapper i høyere fart, er prøvekjøringssykkelen ekstrautstyrt med en liten vindavvisende skjerm som gjør sitt til å høyne komforten.
Enkel, trygg og forutsigbar konstruksjon
Den fine motoren jobber sammen med et enkelt chassis av en rørramme i stål. Svingarmen er lang, og bakdemperen er montert direkte på denne. Konstruksjonen skal være enkel, trygg og forutsigbar. Det er den også. Kjøregleden vil kunne øke noe ved hjelp av en litt høyere sal og hardere støtdemper for raskere kursendringer. MT-03 beholder imidlertid roen også i moderate svinger i relativt raskt tempo. Bremsene gjør jobben, og en hendel betjent med to fingre sørger for å stoppe sykkelen i de aller fleste situasjoner.
Detaljkvaliteten er prima hos kåper, instrumenter og brytere. Det digitale displayet byr på rikelig med informasjon og en praktisk girindikator til en så tettsteget maskin som denne. Men det merkes at det er spart inn på materialvalget hos detaljer lenger bort fra synsfeltet til føreren.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 9 2016
Tekst Andreas Jennersjö Foto Tobias Petersson