Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Modellutvalget er bredt for KTMs endurosykler i 2019, og her får du en rekke morsomme motorsykler å velge mellom. Vi velger imidlertid å dypdykke i to av de mest populære maskinene.
Den første vi triller ut, er 350-kubikks firetakteren 350 EXC-F. I enduroløypa mellom trærne leverer den passe effektsterke motoren mer enn nok krefter til å gjøre oss fornøyd. Prøvekjøringssykkelen er ekstrautstyrt med bryterpanel på styret, som kan kjøpes fra KTMs tilbehørssortiment. Ved hjelp av bryterne kan du bytte mellom to kjørenivåer, standard eller mer aggressiv mapping,
Dessuten finnes det også en knapp som skal begrense bakhjulsspinn, men denne traction controlen føltes overflødig. I alle fall siden vi ikke kunne merke noen større forskjell med systemet aktivert eller inaktivert under nettopp denne kjøringen.
Et trykk på startbryteren får endunkeren til å snurre i gang. Motoren har en stille og harmonisk gange, til tross for at sykkelen er ekstrautstyrt med en Akrapovic lyddemper til flere tusen kroner. Dette er herlig, siden vi ikke vil erte på oss andre som ferdes i skogen. KTM har gjort forbedringer på fjæringen til 2019-modellene. Det har ikke vært noen hemmelighet at støtdemperne på 2018-modellene hadde altfor myk kompresjonsdemping. Mange har shimset om forgaffelen for å få mer kompresjonsdemping.
Bakdemperen manglet tidligere nok hydraulisk bærekraft, men dette har KTM løst ved ny shimsing. Akilleshælen for bakdemperen har vært at man under stempelringen kun har hatt en støttering for o-ringen. Dennes funksjon har vært å støtte stempelringen. I sammenligning med for eksempel Öhlins, som har to støtteringer for o-ringene. På 2018-modellene ble o-ringen raskt utslitt, og sluttet å gi ekstra støtte for stempelringen. Materialet på stempelringen er nå byttet, og inneholder en større mengde bronse. Dette skal gi en lengre levetid for ringen.
Forbedringene på demperne merker vi straks under prøvekjøringen, spesielt for bakdemperen. Den bærer bedre, og det er mindre bevegelse bak, først og fremst gjennom de mer steinete partiene. Forbedringene hos forgaffelen merker du også, men den kunne ha vært enda bedre over de steinete partiene. Neken-styret er passe bredt, og egner seg godt. Selv foretrekker jeg likevel et litt lavere styre med mine korte armer.
Motoren er veldig lettkjørt. Den har rask gassrespons, og med enkelhet løfter du forhjulet over hinderet ved hjelp av en rask vridning på gassrullen. Da motoren har bra med krefter under gasspådrag ved lavt turtall, gir den en trygg gange gjennom langsomme og tekniske partier ute i løypa. Bryterpanelet for de to kjørenivåene er en fantastisk oppfinnelse. I kjørenivå 2 er gassresponsen hissig, med nesten på- og av-følelse.
Totakts 250-kubikkeren KTM 250 EXC TPI har fått kjælenavnet tretakter på grunn av den smidige gangen. Enkelte mener at den er en blanding av firetakterens bunndrag og totakterens smidighet. Motorsykkelen har akkurat nå den beste teknologien som finnes på enduromarkedet. Effekt får du direkte fra bunnen, og motoren tar du ikke knekken på om du så provoserer den under belastning nær tomgangsturtallet, den bare gønner på. På høyt turtall er den like pigg som en totakter skal være. Alt dette på grunn av den nye bensininnsprøytningen. De første serieproduserte totaktsmotorene med innsprøytning var utenbordsmotorer for båter. Teknologien som KTM har benyttet, er spesiell. Gjennom Dell ́Ortos 39-millimeters innsug kommer bare innsugsluften.
Rett før reedventilene i innsugskanalen blandes oljen til en oljetåke sammen med innsugsluften. Dette skjer ved hjelp av en elektrisk motor. Bensinen sprøytes ikke inn før i siste øyeblikk, når luften kommer inn gjennom innsugskanalen og videre inn i sylinderen. Motorlyden på en totakter med elektronisk bensininnsprøytning er spesiell. Den går rent, uten den ujevne tomgangen om totakterne pleier å ha. Med bensininnsprøytning blir blandingen nøyaktig, og noen overflødig bensin som kan få den til å trøtne kommer ikke inn i motoren, samtidig som gassresponsen er direkte.
Ingen effekttall er offentliggjort for 250-kubikkeren heller, men fra mine egne kilder har jeg hørt snakk om 50 hestekrefter og 40 Newtonmeter.
De nye endurosyklene fra KTM er smidige å håndtere, og lette å tilbringe mange underholdende timer med. Chassiset er smalt, og stående kjøring volder ingen besvær. Sykkelen kastes lett fra side til side når stien svinger krapt. Clutchen jobber lett, og bremsene har godt bitt og ditto følelse.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 8 2018
Tekst: Tero Kiira Foto: Tommi Hynynen