En forankjørende vinker inn nestemann i løypa for å angripe bakken vi står i bunnen av, og da er det meg han mener. 229 kilo tysk ingeniørkunst og 100 kilo finsk sisu setter kurs mot bakken, som ser temmelig vrien ut. Kvistene langs løypa pisker meg i øynene, og om du nøler med gassen et sekund, kjører du deg fast. Lengre oppe i bakken går underlaget over fra hard grus til myk sand, og nye F 850 GS føltes litt som en smidig endurosykkel. Den lettstyrte sykkelen er enkel å endre sporvalg med, også i de vanskeligste partiene, i jakten på bedre grep.
Ruta som sto på planen for vår første prøvekjøring av BMWs helt nye F850 GS, gikk langs den spanske solkysten. Den besto av svingete fjellveier på asfalt, offroadkjøring, og litt rettere transportetapper. Været var veldig dårlig. På formiddagene sprutregnet det helt frem til lunsj. For prøvekjøringens skyld var værforholdene imidlertid perfekte, siden vi fikk teste sykkelen under verst mulig forutsetninger.
BMW har lagt ned mye jobb under utviklingen av etterfølgeren til populære 800 GS. Tyskerne har prøvd å oppdatere alt mulig til det bedre, fra motor til chassis. F850GS har lagt på seg 12 kilo – det er mye, og skyldes det nye chassiset. Også svingarmen er ny og stivere. 15-literstanken er flyttet fremover på sykkelen for å få bedre vektfordeling.
Motoren er fortsatt en parallelltwin, men nå på 853 kubikk. Den leverer 95 hestekrefter ved 8250 rpm, og 92 Newtonmeter ved 6250 rpm. Nederste del av motoren er ny, tenningen skjer i 270/450 –grader, og dette gir BMW-en ny motorlyd.
Kjørestillingen er veldig avslappet og trivelig. På svingete asfaltveier i cruising-tempo er sykkelen svært letthåndterlig. Instrumentene sitter praktisk til for føreren, og knappene er plassert for at du skal nå dem enkelt i fart. 6,5-tommers instrumenteringen er svært tydelig og letthåndterlig. Alle funksjonene til denne styres lett med fingertuppene, uten å måtte slippe styret. Varmeholkene fungerer bra, og alle komponenter er av høy kvalitet. Her har produsenten gjort en god jobb, for alle brytere og instrumenter er logiske og lette å benytte.
På vår prøvekjøringssykkel var det fem ulike kjørenivåer: Rain, Road, Dynamic, Enduro og Enduro pro. De er lette å endre, det samme er ABS-ens funksjoner, som er lettjusterte. F850 GS føltes trygg på den våte asfalten. Med Rain-nivået aktivert var kjøringen helt udramatisk, men da jeg endret til Dynamic-nivået, var det lett å sladde med bakdekket. Til tross for at modellen har fått mer vekt å slepe rundt på, føles den lett. Samme følelse får du også ved hard akselerasjon, der forhjulet gjerne vil opp i luften.
Ved kjøring i regn reagerte jeg på det vesle kåpeglasset som styrer luften og regnet rett på førerens overkropp. Jeg er 179 centimeter lang, luftstrømmen fra kåpeglasset havnet rett over skuldrene og hjelmen, og dette føltes ikke bra. Noe større tilbehørsglass finnes ikke i sortimentet ennå.
Førsteinntrykket av stående kjørestilling i enduroløypa var bra, men de små fothvilerne falt ikke i smak. Produsenten har bedre fothvilere, men de må du kjøpe selv fra tilbehørssortimentet.
I enduroløypa gikk sykkelen som på skinner. Enduro pro-nivået tillater låsing av bakhjulet mens ABS-en er aktivert, og traction controlen tillater passe mye sladd. Etter en av bakkene stoppet jeg likevel og koblet bort traction controlen, da effekttapet ved de mer krevende situasjonene kunne kludre det til. Jeg vil likevel poengtere at Enduro pro-nivået føltes overraskende bra.
F850-en har justerbar elektronisk ESA-fjæring bak, med 219 millimeter fjæringsvei. Av en eller annen grunn mangler gaffelen med 204 millimeter fjæringsvei justeringsmuligheter. Der har BMW tenkt at grunninnstillingene skal holde. Forgaffelen er forhåndsinnstilt for en 75 kilo tung fører, som viste seg å være i mykeste laget for meg. Men den funket likevel bedre enn forventet. Forfjæringen slo gjennom ved hopp, men langs de steinete enduroløypene fungerte den likevel bra. Det gikk til og med fint i de raskere partiene, bare du torde å ha gasspådrag over ujevnhetene.
Da de rette asfaltveiene begynte å svinge litt mer, kunne jeg ikke holde tilbake gliset, da sykkelen er virkelig smidig og lettkjørt. Quickshifteren, som fungerer i begge retninger, gjorde rampekjøringen enda enklere. De to 305-millimeters bremseskivene hadde god bremsekraft, og var lettdoserte.
850-kubikkeren er mer enn tilstrekkelig til mange typer kjøring. På de raskere etappene er den virkelig morsom og holder lenge, men den er også svært trivelig i roligere tempo. Dreiemoment finnes det godt med, så man kan cruise rolig på høyere gir. I høyere marsjfart oppstår det vibrasjoner og resonans når turtallet klatrer over 6 000 rpm. Ingen vibrasjoner utover det vanlige for motortypen, men de finnes.
Under neste del av testen ble vi delt opp i mindre grupper, der min gruppe fikk teste ulike typer hindre. Igjen ble det bakker og elveleier, både med og uten vann.
Bakken vi kjørte denne gangen, hadde ikke vært vrien for en endurosykkel, men med denne maskinen ble oppoverbakkene nærmest et lotteri, siden dekkene ikke var grovmønstrede, som motocrossdekk. Gjørma var en anelse fuktig og glatt, men sykkelen viste seg igjen å være trygg bare man hadde farten med seg og torde å ha gasspådrag hele veien opp. Chassiset er stabilt og holder hjulene lett i sporene man har siktet seg inn i.
Elveleiene så utfordrende ut, med store steinansamlinger som man burde unngå siden sykkelen manglet den store bukplaten. Men også der gikk sykkelen som på skinner, traction controlen roet ned den ujevne ferden, men jeg anbefaler å kjøre med denne koblet ut.
Inntrykkene fra denne første prøvekjøringen gir oss en antydning om at BMW F 850 GS kan bli en av de hvasseste syklene i dette segmentet. Den har en lettkjørt, men likevel sjenerøs motorkarakter. Offroad-egenskapene imponerer, under prøvekjøringen har variasjonen på veien vært omfattende, og ikke en eneste gang føltes det som vi kjørte på grensen.
Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 6 2108
Tekst: Vesa Koivunen Foto: BMW Motorrad