Nei, ikke i så stor grad som vår nederlandske kollega som gikk så langt som å fastslå at den var bedre enn BMW R1200GS, men den har absolutt sine sterke sider, ifølge redaktør Eskil Bjørshol.
Hva imponerte deg?
– Faktisk ble jeg mest imponert over det jeg var mest skeptisk til på forhånd, nemlig Hondas DCT-kasse. Vi fikk sjansen til å teste modellen både med standardkasse og DCT og jeg må ærlig innrømme at jeg aldri hadde trodd at automatkassen skulle være såpass bra.
Hva er det som er så bra med den?
– Først og fremst at det er mulig å bruke den uten å intenst savne en standardkasse med girpinne. På Crosstourer kommer DCT-kassen med to moduser, D og S, og spesielt sistnevnte gjør det mulig å kjøre aktivt uten å til stadighet havne i turtallsområder hvor det ikke skjer noe som helst. Hvis man vil er det også fullt mulig å overstyre systemet via knapper på styret, men det er ikke en absolutt nødvendighet.
Men hvem kommer til å kjøpe Crosstourer?
– Jeg har faktisk tro på at både GS-kunder og andre voksne motorsyklister vil snuse på Crosstourer. Hondas sjefsingeniør fortalte meg at de hadde jobbet ut fra et slags mål om å lage en vellykketmellomting av nevnte BMW og Ducati Multistrada, og det tror jeg langt på vei de har klart. Riktignok mangler den en del krefter i forhold til Multidtrada, men Hondas ingeniører har gjort en god jobb, spesielt med de lavere delene av registeret i forhold til VFR 1200 F, og det tror jeg mange vil anerkjenne.
Les hele prøvekjøringen i Bike 4 – ute når all snøen har smeltet – sånn cirka rundt 20. mars. Test av modellen mot andre aktuelle eventyrere er også planlagt, men dato for publisering av dette er ikke spikret.