Fire engelske firmaer har nylig inngått avtale om å utvikle batteri- og motorteknologi til et slikt nivå at det blir et troverdig alternativ til bensin. Samarbeidet er en 2-års avtale mellom Triumph Motorcycles, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd e-Drive Division og WMG ved University of Warwick. Gruppen vil få bistand i form av økonomisk støtte fra den engelske regjeringen.
Avtalen setter Triumph i en sterk posisjon fordi de nå har mulighet til å utvikle teknologi som gjør at de kan bli teknologiledere ved å skape sin egen EV teknologi – faktisk med tanke på å bli ledende innen segmentet. Samarbeidspartnerne er ikke hvem som helst: Williams Advanced Engineering er en avdeling av Williams F1 og de bilene er, som kjent, avanserte hybridbiler med avansert batteri- og el-motorteknologi. Integral Powertrain Ltd skal lede arbeidet med å utvikle en ny elektromotor med silicon-karbid inverter integrert i motoren. University of Warwick skal bistå med kommersiell ekspertise basert på modeller og simuleringer av fremtidige behov innen segmentet. Dette er altså ikke en ny elektrisk motorsykkel fra Triumph, men selskapet posisjonerer seg for det de ser som et voksende segment av mc-markedet og for å sikre seg sin andel ønsker de å ha et produkt som møter kravene fremtidige kunder kommer til å stille med hensyn til miljø, lading, pris, effekt og rekkevidde