Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Det kan selsvsagt forklares på mange måter, men populærversjonen for å forklare de økte japanske prisene er en stadig stigende yen-kurs. La oss ta et eksempel. Yamaha YZF-R1 var en helt flunkende ny modell til 2009-sesongen og var priset til 223 900. Til 2010-sesongen har prisen økt til 249 900 kroner. En økning på over 10 prosent på ett år er dramatisk og sender dermed R1 rett opp i samme prisklasse som en del andre modeller motorsykkelpressen har yndet å kalle både eksklusive og spesielle de siste årene.
KTM RC8 koster nemlig 248 419 kroner i 2010 og Aprilias RSV4R vil koste 249 900. Nå er riktignok sistnevnte en litt nedgradert versjon av verstingen RSV4 Factory, men vi snakker tross alt om samme motor og chassis.
Alle øker
Selvfølgelig skal det sies at R1 er det dyreste du kan kjøpe fra Japan i litersklassen, men også de andre har gjort noen hopp prismessig. Honda CBR1000RR kostet 224 900 i starten av 2009, mens den i 2010 er priset til 236 900 kroner. Suzuki GSX-R 1000 kostet 234 900 i 2009 og 239 900 neste sesong, mens Kawasaki ZX-10R startet på 212 990 i år, men i 2010 må du bla opp hele 232 900 kroner. For sistnevnte er det altså snakk om en økning på hele 20 000 kroner!
Kanskje er det derfor fristende for mange å prøve et europeisk merke. BMW dundrer inn på racingbanen med sin S1000RR. Riktignok med en prislapp på 261 900, men der er tross alt «bare» snakk om en prisdifferanse på 12 900 kroner ned til R1. Om prisforskjellen er verdt det blir en helt annen sak og opp til hver enkelt å bedømme.
Ser vi igjen til Italia så koster Ducatis 1198 272 000 kroner i 2010 og den nye versjonen av MV Agusta F4 koster skal koste 279 900.
Les mer om samtlige modeller på det norske markedet i Bike Katalogen 2010, som er i salg fra og med i dag!
Hva synes du om prisutviklingen når det gjelder sportssykler. Er japansk fortsatt et soleklart valg eller er prisjusteringene såpass store at du vil vurdere en modell fra Europa?