S1 drives av en parallelltwin på 650 kubikk fra Kawasaki. Den leverer 71 hester, og har en toppfart på 214 kilometer i timen. Kjøreklar vekt er kun 158 kilo.
S1 finnes i fire versjoner, som alle har ulik lakkering og spesifikasjoner. Basismodellen koster 16 000 euro, «Pep Memorial» (oppkalt etter en av grunnleggerne) koster 21 000 euro, og «Classic TT Edition» koster 18 500 euro. Det finnes også en «First Factory Signature» som kun skal produseres i 25 eksemplarer og koster 23 000 euro. Den begrensede produksjonen får blant annet fullt justerbar Öhlinsdemper.
– Racing har vært Patons mål siden firmaet ble startet i 1958, og med moderne klasser betyr dette å skape en gateregistrert motorsykkel som også innebærer den ekstra motivasjonen som kreves for at det vesle firmaet vårt skal klare de tekniske problemene vi aldri har støtt på før, uttaler Roberto Pattoni, teknisk sjef.
Produksjonen vil starte i løpet av den neste måneden, og rundt 25 eksemplarer skal allerede være bestilt.