CFMoto har sendt inn patentsøknad på en 990 versjon av KTM 890 LC8-motoren til KTM. KTMs LC8c-plattform har vært med en stund siden den opprinnelig kom som en 799ccm-motor. Deretter ble den forstørret til 890 og nå er den under en nesten fullstendig ombygging til 990ccm. Den nye motoren er allerede testet både i en prototype 990 Duke samt en etterlengtet RC 990. Den nåværende versjonen av LC8c – som man finner i KTMs 890-serie – krevde betydelige endringer for at den skulle kunne økes til 990cc, spesielt fordi de to sylindrene sitter svært nær hverandre med og veggtykkelsen mellom dem er liten. Dette krevde en nykonstruering av motoren og det er visstnok bare dekslet over vannpumpen,
coiler og throttlehus som er overført fra 890.
Et av triksene for å øke kapasiteten i LC8c er å øke høyden på sylindrene, noe som matches av et lavere topplokk for at motoren skal beholde samme utvendige dimensjon. Det gjør at motorfestene er de samme og det sørger for at KTM – eller Husqvarna eller CFMoto, for den saks skyld, kan plassere den nye motoren i samme chassis som den eldre, 890cc versjonen. Å øke høyden gir også mulighet for å øke slaglengden.
Motoren har en ny, forstørret oljekjøler og større eksosåpninger enn før, mens girkassen nå er mindre, noe som mest sannsynlig er gjort for å lette monteringen av støtdemperen på syklene som den nye motoren skal monteres i. Patentsøknadene er levert av KTMs kinesiske partner CFMoto – de bruker allerede 799 versjonen i sin 800MT og det er rimelig å anta at det vil være CFMoto som vil ha ansvar for bygging av den nye motoren.