Evel Knievel ble født i 1938 i den amerikanske gruvebyen Butten, under fattigslige forhold, men på 60- og 70-tallet ble han en av verdens mest kjente personer gjennom sine vågale motorsykkelstunt. I fjor var det nøyaktig 50 år siden Evel Knievel etter en viss overtalelse fikk lov til å hoppe over fontenen foran Ceasars Palace i Las Vegas. Et stuntforsøk som skulle gjøre ham til en levende legende.
Det 42 meter lange hoppet endte med en brutal krasj og brudd på skallebeinet, lår og hofte. Filmen fra det spektakulære forsøket og krasjen ble sendt i tv-programmet World Wide Sports, og satte seerrekord. Med sin hvite dress og med kappen flagrende i vinden, ble Evel Knievel millionær på å hoppe med motorsykkelen over både løver, busser, haier og raviner. Sitt siste offentlige hopp skal han ha tatt på slutten av 70-tallet, og i år er det 11 år siden han gikk bort etter lengre tids sykdom.
Noen moderne utgave av Evel Knievel finnes ikke, men Travis Pastrana er ikke langt unna. Hans karriere begynte innen motocross, men sent på 1990-tallet ble han på alvor bitt av den sterke Freestyle-basillen i USA. I 2005 hadde han totalt fem gullmedaljer fra X Games, og flere seiere i Gravity Games, Dew Tour og Red Bull X-Fighters. Ett år senere ble Travis Pastrana først i verden til å lande en dobbel backflip. Vi har også sett ham gjøre en backflip mellom to lektere over Themsen i London.
Travis Pastrana har også rekorden i lengdehopp med rallybil, og ingen har vel gått glipp av videoen der han hopper ut av et fly uten fallskjerm. I sommer prøver han seg på tre av Evel Knievels mest kjente hopp på en og samme dag. Åttende juli skal Travis Pastrana først hoppe over minst 52 bilvrak, og så gjøre et andrehopp over 16 Greyhound-busser. Det tredje og avsluttende hoppet er over fontenen utenfor Ceasars Palace i Las Vegas.
Hele arrangementet er i regi av Nitro Circus. Men også motorsykkelprodusenten Indian er med, siden motorsykkelen Travis Pastrana skal kjøre, er deres flat track-racer FTR750.
Motorsykkelen har en nyutviklet 750-kubikks v-twin med 53 grader mellom sylinderne. Indian har konkurrert med modellen i AMA Flat track-serien siden 2017, og hittil sikret seg 14 seiere og en mesterskapstittel med maskinen.
– Det var ekstremt viktig å benytte en motorsykkel som de Evel hoppet med. FTR750 er nettopp dette, en moderne evolusjon av datidens flat track-motorsykler. Den har effekten og gode kjøreegenskaper, men jeg vil bare ha noen dager på meg til å lære den å kjenne. For ikke å nevne at jeg aldri har hoppet med en v-twin før. Jeg har en stor oppgave foran meg, men vi er vant til å ta løft hos Nitro Circus, så vi skal ro i land dette, forteller Travis Pastrana i en pressemelding fra Indian.