Motoren som driver begge el-motorsyklene er oljekjølt og av synkron permanentmagnet–typen. Maks effekt oppgis til 136 hestekrefter, og dreiemomentet er massive 195 Newtonmeter fra 0 rpm. Sykkelen har fire kjørenivåer: Sport, Standard, Eco og Rain. 0–100 km/t går på under tre sekunder ifølge produsenten, og toppfarten skal være elektronisk begrenset til 240 km/t. For å underlette parkering med den utrolig momentsterke motorsykkelen, finnes et parkeringsnivå som begrenser momentet og muliggjør et slags sakte ”reversgir”.
Når det gjelder produksjonsmodellen av kåpeløse Eva, kommer det nå opplysninger om at effekten er begrenset til 95 hestekrefter for å øke rekkevidden fra 80 til nærmere 200 kilometer. Batteripakken og motoren hos begge modellene sitter i en fagverksramme av stål. Lading skal kunne skje via hurtiglading, men også med et vanlig 230-volts uttak.
Sykkelen har verken clutch eller gir, som i utgangspunktet kan snyte føreren for en stor del av følelsen ved kjøring. Energica mener imidlertid at dette skal gi mer fokus på sporvalg og andre momenter ved kjøringen. Bak sitter en Bituba-støtdemper som standard, og foran er syklene sett med både Marzocchi- og Öhlinsgafler.
Bremsene foran har fått firestemplede kalipere fra Brembo og bremseskiver på 330 millimeter. Vekten er alle el-kjøretøys akilleshæl, og solide bremser er derfor et must. Ego med helkåpe veier 258 kilo, ifølge produsenten.
Når det gjelder elektroniske hjelpemidler, er ABS-en fra Bosch, og den er linket til styreenheten som overvåker motordataene. Foran føreren sitter en Bluetooth-kompatibel skjerm på 4,3 tommer, og denne skal også kunne vise GPS-navigering.
Firmaet skal ha en solid racing-arv. Energica Motor Company er nemlig en gren av CRP Group, et italiensk motorsportkonsern med over 45 års racing-erfaring, blant annet fra Formel-1.
Energica selges her i Norge av Carpoint (www.carpoint.no).
Hva tror du om fremtiden til disse el-syklene?
Foto: Energica