Etter en svært vellykket 2017-sesong har Ducati begynt å legge merke til nordmannen.
Dette resulterte at Ducati Corse/Aruba Ducati inviterte teamet til å delta på deres pre-season test på Portimao-banen i Portugal, sammen med alle fabrikkteamene fra World Superbike.
Ifølge teamsjef og bror Tor Erik følte de seg litt små da de rygget crafteren med campingvogn inn blant alle de store trailerne, men det er som kjent ikke alltid størrelsen det kommer an på.
Portimao er en bane Ole Bjørn ikke har kjørt så mye på. Den er utfordrende å lære, med mange blinde svinger og store høydeforskjeller.
Teamets Ducati Panigale R er bygget etter FIMs Superstock 1000-reglement, som er veldig standard i forhold til Superbike. Så ikke nok med at Ole Bjørn skulle bryne seg på de raskeste førerne, men også på sykler av en annen standard.
Selve kjøringen gikk ganske bra. Ettersom Ole Bjørn ikke har kjørt på over tre måneder, brukte han første dagen til å riste av litt rust. Likevel satte han ny personlig rekord med over sekundet fra sist han var på banen.
På dag nummer to klarte han å forbedre tiden sin mer, og besterunden ble på 1.45,3, som var 2,7 sekunder raskere enn den gamle rekorden. Disse tidene kjørte han med vanlig Pirelli Superbike-slicks.
Raskeste runde fra Superbike-førerne med tilsvarende dekk var 1.42,8. (De fleste lå på høye 43 og 44). Selv om Ole Bjørn ikke var helt fornøyd med sin egen kjøring og kanskje mente han kunne kjørt enda fortere, er teamet veldig fornøyd med avstanden frem til de beste. Ole Bjørn var også raskere enn flere faste VM-førere, og det med en mye mer standardisert sykkel.
Med spesielle kvalifiseringsdekk kjørte de raskeste Superbike-førerne godt nede på 1.41- tallet, men av økonomiske hensyn valgte teamet å droppe dette og heller fokusere på race-tempo.
– Med tanke på utstyret vi sitter på i forhold til konkurrentene og apparatet rundt, gjør Ole Bjørn en kjempejobb. Avstanden opp til de raskeste i verden er ikke større enn at teamet og Ole Bjørn tror at med riktig utstyr og team er det fullt mulig å hevde seg i dette selskapet, uttaler Tor Erik Plassen i teamets pressemelding.
Nå jobber teamet med å skaffe midler til en optimal satsning i 2018, slik at de i 2019 kanskje kan ta enda et steg opp og kjøre VM.
Teamets plan er å kjøre det spanske mesterskapet i Superstock 1000. Dette er den klassen som går fortest og er mest prestisjefylt å vinne. Spania er roadracing stor idrett, og konkurrentene der består av profesjonelle team og førere.
– Med den utviklingen Ole Bjørn har vist, er han en av utfordrerne til å fighte om pallplasser gjennom hele sesongen. Klarer han det, er han også med i tittelkampen, avslutter Tor Erik Plassen.
Bildene er levert av teamet.