FIM har overhalt regelverket for WSSP for å gjøre klassen mer attraktiv etter at interessen for den har vært dalende ganske lenge. Nå er det totalt 12 forskjellige sykler som er godkjent – blant nykommerne finner vi Triumph, Ducati og 2 modeller fra MV Agusta. Klassen har lenge vært dominert av Yamaha R6, men den produseres ikke lenger i gateversjon – kun i RACE versjon. Ellers er det åpent for den etter hvert aldrende Kawasaki ZX-6R og MV Agusta F3 675. MV har gjort det klart at den eneste grunnen til at de har holdt F3 675 i produksjon er deltakelse i WSSP – fabrikken foretrekker å satse på sin 800. Når det gjelder de resterende to modellene som er tillatt – Honda CBR600RR og Suzuki GSX-R600 – mangler det fabrikksupport ettersom disse syklene ikke selges i Europa. Triumph 675 hadde også vært aktuell, men den er gått ut av produksjon. Forhåpentligvis vil det nye regelverket gi økt interesse for en klasse som definitivt trenger fornyelse.