Nyhet: BMW R12 G/S – en skikkelig G/S

BMW har akkurat lansert R120 G/S – en sykkel som går tilbake til det G/S opprinnelig sto for

BMW har tatt frem en ny R12 G/S og det første en kan merke seg er slashen mellom G og S. Den indikerer at dette er noe mer enn en vanlig GS – her er det snakk om seriøse Gelände/Strasse (Offroad/Gate) egenskaper. Det er ikke bare utseendet som er inspirert av R80 G/S – all-terrain egenskapene er også på plass. Motoren er den velkjente olje/luftkjølte bokseren med DOHC og 4 radialstilte ventiler. Den har sitt opphav i motoren som satt i GS fra 2010 – 2012, en motor som regnes som den beste bokseren BMW noen gang har laget. Ytelsen er 109 hk/7000 o/min og dreiemomentet er 115 Nm/6500 o /min. Tre Ride modes er standard, men som vanlig finnes det ekstrautstyr, blant annet Enduro Package Pro. Dynamic Traction Control (DTC) and engine drag torque (MSR) control er standard.

Med 229 kg fulltanket, bredspekret motor og lang fjæringsvei er det bare å slå seg løs…

Rammen er en broramme i stålrør med påboltet bakramme. Setet er flatt og i ett stykke, perfekt for å flytte vekten frem eller tilbake. Foran sitter en fullt justerbar, 45mm USD gaffel med 210mm fjæringsvei, bak sitter en Paralever svingarm med fullt justerbar monodemper som gir 200 med mer fjæringsvei. LED lys er standard og Headlight Pro med adaptivt lys kan leveres som ekstrautstyr. Hjulene er 17″ bak (18″ endurohjul er option), 21″ hjul foran. Frambremsen er 2 310mm skiver med tostemplede, flytende kalipere. ABS Pro er standard.
R12 G/S veier 229 kg fulltanket og kjøreklar – absolutt håndterbar vekt. Tillatt last er 201 kg – det burde holde for å laste sykkelen til lange ekspedisjoner. I motsetning til den tidligere NineT GS , som i prinsippet var en retro gatesykkel, er den nye R12 G/S ekte vare – ikke bare i navnet.
Full info finner du på bmw-motorrad.no

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser