Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Aprilia tar steget inn i det A2-kompatible sportssykkelsegmentet medsin nye RS 457
Motoren er en DOHC parallelltwin som gir maksimalt 47bhp. Sykkelen ble sett første gang under testing sammen med en Moto Guzzi Stelvio advnturesykkel. RS 457 minner om den større RS 660 som kom i 2020, med motoren som bærende eøement i en aluminiums ramme.
«De siste årene har Aprilia vært gjennom en intens fornyelse, også støttet av fortsatt fremgang i racing,» sa Piaggio Groups administrerende direktør, Michele Colaninno. «Vi er nå klar til å ta et nytt steg mot fremtiden med en oppsiktsvekkende sykkel som i sin helhet er utviklet i Noale. Den kommer til å stimulere og begeistre unge mennesker og åpne opp et stort potensial i nye markeder, nær og fjern.
Det er et skritt nærmere globaliseringen av et merke som alltid har hatt den perfekte kombinasjonen av teknologi, kjøreglede og evne til å se fremtiden i sitt DNA,» fortsatte han.
Den væskekjølte motoren har to-til-en eksosanlegg med en underliggende utblås. Med en vekt på 175 kg kjøreklar hevder Aprilia at RS 457 har det beste kraft/vekt-forholdet i sin klasse. Traction kontroll og tre ride modes er på plass, takket være Ride by wire gass. En fem tommers TFT-skjerm gir et ekstra preg av klasse. Foran sitter LED lys, bakparten minner om RS 660. Designet er sterkt influert av den større landeveissykkelen og firmaets suksessrike MotoGP-sykler. Ergonomien er imidlertid designet for daglig bruk, noe som betyr relativt lave fothvilere og forholdsvis høyt clip-on styre. Det sitter også bare en enkelt 320 mm bremseskive foran med firestemplet ByBre radial kaliper – i motsetning til 660’ens doble skiver.