Med nye R1 har Yamaha jobbet videre med Crossplane-konseptet, og den 998 kubikk store motoren leverer 200 hestekrefter ved 13500 rpm – uten trykksatt luftboks. Dreiemomentet oppgis til 122 newtonmeter ved 11500 rpm. Motoren har en boring på 79 millimeter, slaglengde på 50,9 og kompresjon på 13.0:1. Rådene er av titan, stemplene av aluminium, og den har en luftboks som rommer hele 10,5 liter. Motoren er koblet til en sekstrinns girkasse med slureclutch og et eksosystem av titan.
Chassiset består av en ny Deltabox-ramme som er direktemontert på motoren, og benytter en svingarm av aluminium – samme materiale som den 19 liter store tanken. Felgene og bakrammen er av magnesium. Alt dette hjelper til med å holde vekten nede på kun 199 kjøreklare kilo. Tørrvekt er 179 kilo.
Akselavstanden er 10 millimeter kortere enn på nåværende R1 – 1 405 millimeter. Fjæringen er fra KYB. Foran sitter en 43 millimeters opp/ned-gaffel, og bak finner du en enkeldemper. For å stoppe ekvipasjen har Yamaha benyttet 4-stemplede monoblock-kalipere med doble skiver på 320 millimeter.
Designmessig er mye hentet fra MotoGP-raceren YZF-M1, både når det gjelder form og aerodynamikk. Nye R1 benytter LED-lykter, både fjern- og nærlys, samt to par posisjonslys. Instrumenteringen er et TFT-display med både street- og track-modus.
Blant de elektroniske hjelpemidlene finner vi traction control, slide control (som høres ut som en morsommere versjon av traction control og jobber basert på nedleggsvinkel), kombi-ABS, quickshifter, launch control og wheelie control.
Som 1299 Panigale har R1 en Inertial Measurement Unit (IMU) som muliggjør en ABS som fungerer i svinger, men til forskjell fra nye Panigale måler R1 akselerasjonen i seks aksler istedenfor tre. R1 har ride-by-wire, tre ferdig innstilte valgfrie kjørenivåer, samt ett som føreren selv kan skreddersy.
R1 kommer også i spesialversjonen YZF-R1M, som retter seg mot racingteam. Den har elektronisk aktiv fjæring fra Öhlins, karbonfiberkåper, GPS-logging og spesialdekk fra Bridgestone. Antallet er begrenset, og det må søkes om å kunne kjøpe et eksemplar.
Nye R1 får du i rødt og blått.