Yamahas crossmodeller for 2020 spenner fra 65 til 450 ccm og fabrikken byr på både to- og firetaktere. Ettersom YZ250F ble presentert som 2019 modell tidligere konsentrerer vi oss om 450’en. Den har fått ny ramme og motor og fokuset har vært lavere vekt og massesentralisering.
Motoren har fått ny sylinder som heller litt bakover og spesialiteten med bak-frem topplokk er selvsagt beholdt. Eksosanlegget snor seg rundt sylinderen og avsluttes med en kompakt lydpotte som ligger nær sykkelens tyngdepunkt. En etterlengtet selvstarter er på plass, men takket være et ultrakompakt batteri er vektøkningen ubetydelig. Den nye rammen er lettere og er utstyrt med oppdaterte fjæringskomponenter. Yamaha fortsetter med gaffel med tradisjonelle fjærer – pr. i dag er det kun KTM som har luftfjæring. Elektronikken byr på launch kontroll som holder effekten i sjakk når startgrinden faller. Yamahas Power Tuner er en artig sak som gjør at du kan finjustere motoren via mobilen – trådløst! Appen er gratis og lar deg justere bensinmengde og tenning for å skape din egen map. Under kjøring kan du velge mellom to maps som veksles med en bryter på styret. Kult og smart!