Nye TwinPegs til BMW GSA 1250

For fire år siden testet jeg første generasjons TwinPegs på en GS 1250. Ja faktisk var dette første gang jeg testet TwinPegs i det hele tatt. Siden første TwinPegs til 1200/1250 GS/GSA  ble lansert i 2019 har det blitt utviklet TwinPegs til en rekke andre modeller, og gjennom dette har produktet blitt både smekrere bedre og mer elegant. Det er derfor ikke så rart at man nå har sett på 1250en på nytt. Dette er jo tross alt en av de aller mest populære adventure modellene på markedet, og selv om nå GS1300 har kommet, ruller det mange tusen 1250er ute på veien uten TwinPegs. De nye fotpinnene er virkelig lekre sammenlignet med de gamle. Grunnprinsippet er det samme, men produktet er videreutviklet. Prototyper brukt i enduroløp og rally siden 2018 har gitt vesentlig læring om ergonomi og behov for justerbarhet av bakre fothvilere, og de nye adventureproduktene er konstruert basert på denne nye kunnskapen. Om du alt har TwinPegs på din 1250 er det liten grunn til å bytte For deg som ikke har TwinPegs derimot er det på høy tid å prøve.

Nye TwinPegs ferdig montert

Litt om historien

Mannen bak produktet Kai Ingvald Flateland, kjører enduro som er fysisk krevende. Han stilte seg spørsmålet om det var noe han kunne gjøre med sykkelen for å forbedre kjøringen og komforten når han sto mye på sykkelen. Da kom ideen om TwinPegs! Den originale fotpinnen ble stående, mens en ekstra fotpinne ble plassert bak disse. På denne måte kan både bremsepedal og girsjalter beholde opprinnelige posisjoner. Erfaringen var at han ble mindre sliten, og orket å kjøre lengere økter. Ride Faster Futher ble derfor slagordet for produktet. I dag er fasiten at flere og flere rally og enduroførere kjører med TwinPegs. I 2024 ble TwinPegs brukt av fornøyde førere både i Africa Eco Race og Dakar Rally for første gang.

Kai Ingvald Flateland kommer innom å monterer personlig for meg

Mc-avisa var med på utviklingen av TwinPegs

Våren 2020 tok Kai Ingvald kontakt med oss i MC-avisa, og lurte på om vi ville være med på utviklingen av TwinPegs til Tenere 700. Selvsagt sa vi ja til dette, og erfaringen vår var at du står virkelig bra på de doble fotpinnene. På hjemmesidene til TwinPegs sammenlignes det å stå på stuegulvet hjemme mot å stå i en stige. En sammenligning vi syns er veldig passende. Kjøreposisjonen med helstøtte medfører at du slapper mere av og bruker rett og slett mindre energi.

Endelig har GSen fått TwinPegs. Den stående posisjonen er perfekt, og gjør faktisk at jeg står å kjører mer en før.

I vinter fikk jeg tilsendt flere 3D prentede eksemplarer av nye modeller til 1250en. Jeg kom også med flere tilbakemeldinger på produktet, som nå er tatt inn i det endelige produktet, som jeg bestemte meg for å kjøpe. I slutten av april kom Kai Ingvald innom meg og monterte et av de aller første ferdigproduserte settene på sykkelen min. Jeg kunne velge mellom pegs i eloksert i aluminiumfarge, eller sort. På min sykkel ble de sorte det peneste. På min sykkel har jeg fothvilere som er senket 20mm. Dette er ikke noe problem, da det finnes TwinPegs som er tilpasset akkurat dette. I tillegg har Kai Ingvald utviklet en egen fotplate til støtta, for de som ønsker ei større støtteplate.

Her tilpasses TwinPegs fothvilere fra Bosley Pegs som er 20mm lavere en standard.

Nå har jeg vært ute og kjørt de første mila på 1250en, og jeg må si at jeg er minst like fornøyd som jeg tidligere har vært på min Tenere 700. Kjøreposisjonen med helstøtte medfører at jeg slapper mere av når jeg kjører, og bruker rett og slett mindre energi. Siden den stående posisjonen er så god, gjør det at terskelen for å reise seg til stående posisjon er mindre. Jeg håndterer sykkelen bedre og den gode balansen gjør det enklere å forflytte vekta på sykkelen. Jeg kjøre lengre etapper enn tidligere i stående posisjon, og føler på en måte at sykkelen er mere stabil under meg, fordi jeg står så godt. Dermed har jeg også bedre kontroll.

De nye pedalene finnes både i aluminium og sort-eloksert utførelse.

Produseres i Norge og har livstids garanti

Kai Ingvald har som filosofi at TwinPegs skal være norskprodusert. Nå er sju norske produsentbedrifter involvert; Kjeller Modellverksted – Skedsmokorset, LM Serv – Notodden, Subsea Maskinering – Hokksund, Cycle Start – Tønsberg, Løland Mekaniske Verksted – Birkenes, Alan Gorman – Drammen, Thomic Aluminium – Arendal. Vi liker tankegangen, og syns det er flott at det satses på norske produsenter. Nytt i år er dessuten at TwinPegs leveres med full fornøyd garanti. Er du ikke fornøyd med produktet kan du levere det tilbake innen 30 dager å få pengene tilbake, etter at det har vært montert og testet. Som om ikke dette var nok gis det i tilegg livstidsgaranti på produktet.

Med ferdig monterte TwinPegs står du som på stuegulvet hjemme.

Til deg som tenker dette er helt unødvendig produkt, fordi du alltid har klart deg uten, har vi bare en ting å si; prøv dem. Det er nemlig stor sannsynlighet for at du forandrer mening når du har kjørt med TwinPegs. Jeg angrer i hvert fall ikke på at jeg kostet på meg denne oppgraderingen for bedre kjøreopplevelse, og for deg som ikke har 1250 er det bare å sjekke om TwinPegs er tilgjengelig for din motorsykkel.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser