Nye Triumph Street Triple 765

Street Triple-utgaven som nå går av med pensjon, er den 675-motoriserte sykkelen som vi har sett på veiene siden 2007. Denne modellen har fått flere oppdateringer gjennom årene, og den seneste kom for cirka tre år siden. Men i og med de nye kravene, som blant annet omfatter Euro 4-normen for utslipp, hadde Triumph valget mellom å legge ned modellen eller utvikle en kraftig oppdatert motor, og heldigvis valgte de det siste.

For å få tilfredsstillende effekttall til tross for strengere utslippskrav, er boring og slaglengde i motoren økt for å få et slagvolum på 765 kubikk. Cirka 80 deler i motorkonstruksjonen skal være helt nye. Karakteren skal imidlertid være av samme turtallsvillige slag som tidligere, men med mer trøkk på bunnen. Ifølge Triumph skal motoren være 1,2 kilo lettere enn den gamle kraftkilden, til tross for at slagvolumet har økt.

Eksossystemet skal la Street Triple puste lettere, og gassen styres nå via Ride By Wire, som på en smidig måte gir Triumph mulighet til å ha to til fem kjørenivåer, avhengig av modell.

Rammen er stort sett den samme, men svingarmen er nyutviklet for å gi bedre og mer stabile kjøreegenskaper. Utseendemessig har kåpene fått en litt mer hvass design, og begge lyktene i nesa har fått DRL-lys, som nå er et krav til motorsykler som selges innen EU.

Nye Street Triple kommer i tre utgaver kalt S, R og RS. Alle tre syklene har ulik makseffekt, der standardbetonede S får 113 hestekrefter, mer sportslige R 118, og verstingen RS 123. Alle modellene har fått forgaffel fra Showa, men det er bare hos R og RS det tilbys justeringsmuligheter. Bakdemperen hos S og R kommer også fra Showa. På R er den fullt justerbar, mens S må nøye seg med justerbar forspenning. Hos RS finner vi en fullt justerbar Öhlins-demper bak.

R og RS har fått 4-stemplede kalipere fra Brembo; M4.32-kalipere hos R, og litt kraftigere M50 hos RS. S må imidlertid nøye seg med Nissins 2-stemplede kalipere.

Alle nye Street Triple-motorsykler får en moderne TFT-skjerm på fem tommer. På S kan føreren velge mellom kjørenivåene Rain eller Road, samt utkoblbar traction control. R har to nivåer til, kalt Sport og Rider Programmable, og muligheten til å koble ut ABS-en. RS har et femte nivå kalt Track.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser