Triumph skal lansere en rekke nye modeller for 2024 og så langt har vi bare skrap i overflaten. Nå vises etterfølgeren til 2019-suksessen Scrambler 1200. Som før kommer den store «gentleman’s adventure» i to versjoner, Triumph Scrambler 1200 X og Triumph Scrambler 1200 XE. X er den rimeligere, mer gateorienterte varianten med lavere setehøyde, smalere styre, bra fjæringsvei, og er totalt sett litt enklere utstyrt. XE er den frekke grussykkelen med hele 250 millimeter fjæringsvei, bredt styre, heftige bremser og full TFT-skjerm med seks ride modes.
Stålrammen, den stilige svinggaffelen i aluminium og motoren er felles for begge modellene. På motorsiden har Triumph tunet motoren for å få effekt- og maks dreiemoment tidligere i turtallsregisteret. Nå leverer motoren skikkelige 110 Nm ved lave 4250 o/min og 90 hester ved 7000 o/min.De slangeløse dekkene på 21 tommer foran og 17 tommer bak er også felles. Begge modellene har svært avanserte elektroniske hjelpesystemer, med blant annet kurve-ABS og traction kontroll.
Triumph Scrambler 1200 X er nå mer gateorientert enn noen gang, og Triumph har lagt ned mye arbeid i å gjøre den store Scrambleren mer tilgjengelig for flere. Setehøyden er nå nede på rimelig lave 820 millimeter og en ekstra lav sal kan bringe setehøyden ned til 795 millimeter. Fjæringen fra Marzocchi har 170 mm vandring og to dobbeltstemplede Nissin kalipere biter i 310 millimeters bremseskiver og sørger for effektiv stoppkraft. Fem ride modes er tilgjengelige, hvorav ett er fritt programmerbart.
Triumph Scrambler 1200 XE er den mer luksuriøse varianten med et bredt og høyt styre for enkel manøvrering når underlaget blir tøft. Her er fjæringen fullt justerbar og har hele 250 millimeters fjæringsvei – mer enn de fleste såkalte adventure-sykler! Her finner vi også luksuriøse Stylema monobloc kalipere fra Brembo og store 320 mm skiver. På elektronikksiden finner vi et ekstra ride mode i form av Offroad Pro – det gir enda mer følsomme hjelpesystemer for gassglade grusentusiaster i form av mindre inngrep av traction control og ABS. Et litt større fullfarge TFT-panel sørger for enkel manøvrering i de mange innstillingsmulighetene.
Både X og XE kan utstyres med mer elektronikk – f.eks connectivity. Da kan du bruke Triumphs navigasjonssystem og styre innkommende anrop og musikk via bryteren på styret. For de som ikke er fornøyd med utseendet og har lyst til å personifisere sin Scrambler 1200 finnes det over 70 forskjellige tilbehør fra Triumphs utstyrskatalog. Inntil sykkelen dukker opp hos forhandlere i november, får vi nøye oss med de lekre bildene i galleriet nedenfor.