Kawasaki prøver å styrke varemerket Ninja ved designmessig å dra flere modeller nærmere sportsmotorsyklene.
Dette er også tilfellet med Z1000SX for neste sesong. Sporttoureren har nå fått en hvassere design av lyktekåpen, som gir et mer sportslig inntrykk. Den er også bredere enn tidligere. Vindskjermen har blitt høyere og har fått dubble bubble-fasong.
Mest interessant er introduksjonen av IMU, som for eksempel gir sykkelen sving-ABS. Den nå Euro4-godkjente motoren har fått ny ECU, og det skal ha ført til mykere effektoppbygging.
En ny støtdemper og en ny link har redusert salhøyden til 815 millimeter, og dette skal også ha bidratt til bedre kjøreegenskaper.
Frontlyset er sterkere og av LED-typen. Instrumenteringen har større turtallsmåler og en LCD-skjerm for eksempelvis hastighet, girvalg og shiftlight. Nålen i turtelleren veksler til og med mellom hvitt og rødt lys for å fortelle når det er på tide å gire.
Både fører- og passasjersal har fått tykkere polstring, og det skal nå bli enklere å montere og ta bort vesker fra motorsykkelen. Både varmeholker, toppboks og lavere sal finnes på tilbehørslisten.