110,5 kilo er blitt 105,2 idet Husqvarnas røffe racingmotard FS450 lanseres. Det handler om en stort sett ny motorsykkel sammenlignet med 2015-modellen siden både ramme, bakramme og motor er nye konstruksjoner.
Rammen i krommolybden skal gi enda bedre kjøreegenskaper sammen med bakrammen, som nå består av 30 prosent karbonfiber. Det sistnevnte skal ha redusert vekten med en kilo. Også svingarmen er slanket med 250 gram.
Motoren er fortsatt en 450-kubikks endunker med enkel overliggende kamaksel. Kraftkilden er konstruert med lav vekt og lav friksjon i tankene, og den gir 63 hk i maks effekt. Hele motoren har også fått mindre utvendige mål enn hos forgjengeren, og den veier 1,8 kilo mindre.
Girkassen er akkurat som tidligere en femtrinns utgave, men mindre og 350 gram lettere. Til og med dempingen fra WP er slanket med 380 gram.
Bremsene kommer fortsatt fra Brembo. Foran klemmer en firestemplet kaliper rundt en 310 millimeters bremseskive, bak er det en enstemplet kaliper og en 220 millimeters bremseskive som reduserer farten.
For å hjelpe føreren med å prestere på topp er Husqvarna FS 450 utstyrt med launch control for raske starter, og slureclutch for harde, men sikre oppbremsinger.
Hva synes du om Husqvarna FS450?
Foto: Husqvarna