Allerede i går kunne vi vise en video som er lekket ut av den nye modellen, men her er den altså i sin helhet. Grunnlaget er fortsatt den vellykkede R nineT-oppskriften med luft/oljekjølt bokser, men nå med scramblerdesign.
Selvsagt har den fått høyt eksossystem, og BMW har også valgt å gi avkall på den S1000RR-inspirerte forgaffelen til fordel for en mer tradisjonell med lenger fjæringsvei og svarte bein. Da R nineT Scrambler skal være et rimeligere alternativ til «vanlige» R nineT, leveres den med støpte felger, trådeikefelger er ekstrautstyr, og ståltank (istedenfor aluminium). Men ved hjelp av en pen lærsal og utvalgte aluminiumsdetaljer har en likevel siktet inn på å holde kvalitetsfølelsen høy.
Etter klassisk scrambler-oppskrift handler det om en oppreist kjørestilling med bredt styre og 19-tommers hjul foran. Motoren er uendret, og dette betyr 110 hestekrefter ved 7 750 rpm, og 116 Nm ved 6 000 rpm. Som på R nineT kan du demontere passasjerens bakramme, og doble firestemplede kalipere på 320 millimeters skiver utgjør forbremsen.
BMW uttaler at det vil være en svært omfattende tilbehørskatalog en kan bla i. BMW følger Henry Fords prinsipper slik at R nineT Scrambler leveres i en farge: «Monolith metallic matt».
Er R nineT Scrambler blitt det du håpet på?
Foto: BMW