Eller er egentlig F700GS en ny modell? Det aller meste av deler går vitterlig igjen fra F650GS. Så hva var egentlig poenget?
Jo, ifølge BMW ville de ha et klarere skille i bruksområdene til 700- og 800-modellen. Sistnevnte er i tillegg til å være fullt brukanes på gata, også en ypperlig grusmaskin med sitt 21-tommers forhjul og optimale balanse. Det er ikke tanken med F700GS. Selvsagt skal du kunne sveipe innom en og annen grusvei, men grunntanken er at dette skal være en maskin som primært skal gå på landeveien.
Så hva er nytt?
Jo, BMW har for det første fått ut fire hester mer enn tidligere og det maksimale dreiemomentet på 77 nM er nå løftet opp til 5 300 rpm (fra 4 500 på F650GS). Mer hester er alltid velkommen, men den største forskjellen er at bremseressursene er fordoblet. Nå sitter det to 300 mm skiver foran og bremseeffekten blir også deretter.
Modellen har også fått både traction control og ESA, altså elektronisk justerbare støtdempere, men hva vi mener om det og sykkelen som sådan kan du lese i Bike 10 – ute 25. oktober