Yamaha har nettopp sluppet detaljer om sin nye superbike YZF-R1 og for 2020 får den en rekke oppgraderinger som vil gjøre den ennå mer konkurransedyktig. Kåpen har fått nytt design som gjør den er 5% mer effektiv aerodynamisk – et design som henter mye fra fabrikkens M1 MotoGP maskiner og som gjør sykkelen vesentlig mer effektiv ved høye hastigheter
Motoren yter 200 hk /13.500 omdreininger og har fått nye, lettere kamslepere og revidert kamakselprofil. Sylindertoppen er omarbeidet, injektorne har fått ny plassering på toppen av de 45mm store Bosch throttlehusene. Eksosanlegget er nå utstyrt med 4 katalysatorer og både lydpotten har fått støydempende tiltak – alt for å møte kravene til Euro 5 som implementeres i 2020. Sykkelens 43mm Kayaba gaffel har reviderte demperventiler med laminert layout, oljenivået i gaffelen er endret og fjærene litt mykere.Her er de viktigste nyhetene:
Aggressiv ny M1-stil kåpe
Fullt integrert krosseri for bedre samspill mellom fører og sykkel
Aerodynamikk forbedret med over 5%
Oppdatert fjæring for optimal feedback
2-Mode krengningssensitiv ABS
3-Mode Mmotorbrems kontrol
Optimalisert launch Control