Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Ifølge Yamaha er 2009-utgaven av YZF-R1 den mest kultiverte når det handler om motor- og chassisteknikk gjennom modellens 11 år lange historie. Motoren er helt nyutviklet og skal minne om MotoGP-racenen M1. Ingen tidligere motor har hatt så mye teknikk fra prototypraceren.
Den ujevne tenningsrekkefølgen – såkalt Big Bang – skal gi motoren en helt ny karakter og mer kontroll og feste på bakdekket. Yamaha snakker mer om dreiemoment enn høy toppeffekt.
Teknisk data:
* 998 kubikk, væskekjølt rekkefirer med fire ventiler per sylinder
* 182 hestekrefter ved 12500 rpm
* 115,5 Newtonmeter ved 10000 rpm
* 270º – 180º – 90º – 180º tenningsrekkefølge
* Slureclutch
* 4-2-1-2 avgassystem
* 206 kilo fulltanket
Flere bilder og mer info finner du på linken under.
Sjekk ut video med nyheten under!