Yamaha har ikke forandret motoren på MT-07, men til gjengjeld har de forandret det meste ellers! Det som er mest iøynefallende er det nye designspråket – i tråd med det som er brukt på MT-09. I praksis betyr det at sykkelen er mer strippet, mer minimalistisk. Sidedekslene er nye og fronten har fått LED lykt i midten med LED kjørelys på hver side. Luftinntakene minner om winglets.
For å møte Euro 5 har Yamaha gitt sykkelen nytt eksosanlegg, luftinntak, injektorer samt omprogrammert ECU. Effekt og moment er det samme som før: 74 hk og 80 Nm.
Bremsene er forbedret: Nå sitter det doble 298mm skiver foran – 10 mm større enn før. ABS er to-kanals og kombinert med Michelin Road Pilot burde det gi rikelig bremsekraft.
Instrumentpanelet er fremdeles LCD – ikke TFT – men fargene er invertert slik at bakgrunn er sort. Bryterne er også nye. LED blinklys er standard. Setehøyden er 805mm, altså komfortabelt for de aller fleste. Den nye Yamaha MT-07 leveres i 3 fargevarianter: Storm Fluo, Icon Blue og Tech Black.
Prisen er ennå ikke klar, men i forventer at den blir minst like konkurransedyktig som før.