Ny vri på rammeteknologi fra BMW

BMW har søkt patent på denne rammeløsningen hvor framrammen boltes fast i toppen. Vedlikeholdsvennlig? Tjaaa….

BMW har levert patentsøknad på en rammeløsning som eliminerer det meste av det vi tradisjonelt kaller ramme. Jada – vi vet at Ducati har en løsning som er i tråd med denne, men BMWs forslag skiller seg allikevel fra Ducati på ganske vesentlige punkter: Tanken er å bruke den fremre delen av en tradisjonell aluminium ramme og feste den til toppen på en tverrstilt rekkemotor med kraftige bolter som også er med på å skru fast toppen på sylinderblokken. Kamakselhuset vil da få plass mellom rammebjelkene. Tegningen viser at girkassen vil bli liggende oppå motoren og være lagringspunkt for svinggaffelen. Vedlikeholdsmessig? Vel – det er ikke uvanlig at en motorsykkel fra BMW må deles i to når det skal utføres større jobb, jfr clutchbytte på R1200 modellene. Men på den annen side – gamle dagers ventilsliping hver 30.000 km er vel historie ….
Om dette konseptet kommer i produksjon? Som vanlig: Tiden vil vise.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser