Triumph retter siktet mot mellomklasse sportstouring med den nye Tiger Sport 800
Denne nye modellen kommer til forhandlerne i mars 2025, og fyller gapet mellom den populære Tiger Sport 660 og Tiger 900-serien. Tiger Sport 800 har mer effekt og dreiemoment enn den utgående 850, med nesten identisk ytelse med gamle Tiger 1050 Sport. Kjernen i den nye 800 er en 120-graders 798cc tresylindret motor, som gir herlige 113hk og84 Nm dreiemoment. Triumphs fokus her er imidlertid ikke bare tall – det handler om reell ytelse, med 90 % av trippelens maksimale dreiemoment tilgjengelig i hele mellomområdet. Dette gjør den til en direkte konkurrent til Yamahas populære Tracer 9-serie og BMWs F900XR – begge med lignende effektutvikling. Motoren er ikke en oppgradert 765, men den henter enkelte komponenter derfra.
Triumph har klart å lirke 800-trippelen inn i det samme velprøvde chassiset som Tiger Sport 660. Det betyr at setehøyden er 835 mm og de smidige, lettmanøvrerte egenskapene til 660 er i behold. Den nye Tigeren har imidlertid mer avansert fjæring: Showa-oppsettet gir 150 mm vandring foran og bak, med fullt justerbar 41 mm USD gaffel og en Showa monoshock bak – komplett med justering av returdemping og ekstern hydraulisk forspenningsjustering. Bremsene har radialmonterte, firestemplede kalipere foran med 310 mm skiver, bak sitter en enstemplet kaliper med en 255 mm skive. Dette holder 214 kg kjøreklar vekt i sjakk.
TriumphTiger Sport 800 er ikke beregnet på offroadkjøring – hjulene er 17-tommere med Michelin Road 5-dekk. En stor vindskjerm (som kan justeres med én hånd under kjøring), standardmonterte luftdeflektorer for å skjerme mot vær og vind og romslig ergonomi sørger for komfort. Takket være en seksakset IMU kommer 800 med krengningssensitiv ABS og traction kontroll. Det er også tre kjøremoduser å velge mellom: «Road», «Rain» og «Sport». Cruisekontroll og en toveis quickshifter er standard, og TFT-dashbordet inkluderer tilkopling via My Triumph Connectivity System, noe som muliggjør sving-for-sving-navigasjon, telefonsamtaler og musikkkontroll via Bluetooth.
For førere som ønsker mer, er det over 40 tilbehør å velge mellom, inkludert en Akrapovic slip-on eksos, varmehåndtak og et komplett bagasjesystem