Det var forventet at Triumph ville oppdatere sin velkjente allroadtourer, men at det skulle bli såpass omfattene hadde vi ikke trodd. Tiger 1050 Sport får 10 hestekrefter mer enn vanlige 1050 og toppeffekten er nå på 125 hester. Den får enkelsving, helt ny førerergonomi, to nye farger, sportslig grafikk og fullt reviderte dempere.
– Tiger Sport er en adventure-stylet gatesykkel for puristen som fortrekker å konsentrere seg om kjerneverdiene med en kul motorsykkel; en sterk og forførersk motor, rask håndtering og en kjørestilling som passer alle typer underlag, skriver Triumph i en pressemelding.
"Seriøs tourer og perfekt pendlermaskin"
– Den nye modellen kommer dog med en stor bonus. Triumph har nemlig jobbet med å forsterke chassiset og oppgradere fjæringen, noe som har gjort den nye modellen både mer praktisk og bekvem enn tidligere. Ifølge Triumph er den nye modellen en av de store allround-motorsyklene, spennende slagkraftig og smidig på krevende bakveier, men allsidigheten gjør den til en seriøst tourer og en perfekt pendlermaskin. Den er i stand til å avvikle lange strekninger, den gir deg et godt overblikk og den pigge motoren og de oppdaterte ABS-bremsene løfter også inntrykket, fortsetter de.
Andre oppdateringer:
– Nytt chassis – bakdel, sidepaneler og kåpe er nytt. Bellypan er standard.
– Mer kraft – nye detaljer i eksos- og innsugssystem gjør den sterkere over hele registeret.
– Et større bakdrev har forbedret aksellerasjonen og endringer i girkassen gjør den smidigere.
– Kalibrering av innsprøytningen har resultert i mindre forbruk. En Tiger Sport skal gå 7 prosent lengre på hver tank.
– Enkelsving er spesielt for Tiger Sport. Det gir rom for det nye eksossystemet og større vesker.
– Nye lykter foran. Fire reflektorlykter erstatter de tidligere prosjektorenhetene og forbedrer belysningen.
– Salen er 5 mm lavere (830 mm) og smalere ved fronten. Den er også lengre.
– Styret er lavere og Sport har fått ny kåpe som beskytter bedre.
– Bedre passasjerhåndtak.
– Den nye bakrammen senker ikke bare passasjersalen, den er sterkere og gjør det mulig å montere større valgfrie pakkvesker som rommer en integralhjelm. Lastekapasiteten er dessuten doblet.
– Nye brytere på venstresiden gjør det lett å bruke uten å slippe styret.
– Helt nyutviklet fullt justerbar fjæring og ny ABS.
– Aluminiumsfelger og Pirelli Angel GT dekk.
Prisen på Tiger Sport vil offentliggjøres i februar og syklene vil være ute hos forhandlerne i midten av mars. Skandinaviadebut blir på motorsykkelmessen i Stockholm i slutten av januar.
Hva synes du om Tiger Sport?