Triumph har sluppet siste versjon av sin mellomvekt adventuresykkel og, logisk nok, kalt den Tiger 900. Endringene i forhold til forgjengeren er: 10% mer moment og 9% mer effekt på mellomturtall, ny 20 liters tank, IMU kontroller Traction Control og ABS, LED lys, QuickShift opp/ned på de to toppversjonene, nye karosserideler og Brembo Stylema kalipere.
For å møte Euro5 har motoren fått mer volum og er nå en 900 ccm trippel. Tenningsrekkefølgen er nå 1,3,2 – noe Triumph sier vil gjøre motoren mer responsiv. Effekten er 95 hk / 8750, moment 87 Nm/7250.
Sykkelen har fremdeles de typiske Tiger-kjennetegnene, men det er ryddet opp i modellbetegnelsene. Den tidligere og forvirrende alfabetsuppen er byttet ut med:
Tiger 900 – basismodell
Tiger 900 GT & GT Pro – Touring og lettere offroad
Tiger 900 Rally og Rally Pro – offroad