Fra modellen som dominerte og vant Superbike VM med Max Biaggi bak spakene har Aprilia tatt mot til seg og laget en ny, og tilsynelatende rå nakenmodell. Riktignok har den heftige 180 hesters sterke RSV4-motoren blitt trimmet ned til »bare« 162 hester ved 11 000 rpm, men derimot får du herlige finesser som den nye elektronikkpakken APRC.
Det sier deg trolig ikke all verdens, men det er altså en forkortelse for Aprilia performance ride control. I praksis betyr det at Tuono V4 R er rustet med både traction control, wheelie control og launch control og alle kan stilles inn og aktiveres/deaktiveres uavhengig av hverandre.
Det kanskje mest fiffige er at alt dette styres med en liten joystick på venstre styrehalvdel.
Sachs og Brembo
Sachs har levert demperkomponentene og originalt sitter det både en styredemper, en 43 millimeters opp-ned gaffel foran og piggy back monoshock-demper bak.
Når det gjelder bremser, er som kjent kun det beste godt nok og modellen har fått velkjente Brembo med på laget. Foran sitter det 320 mm flytende skiver med radialemonterte kalipere, mens du bak får hjelp av en 220 mm skive med flytende tostempelskalipere.
Vi kan nesten ikke vente til vi får sette klørne våre i den nye modellen, men før den tid skal det garantert krangles heftig om hvem som får oppdraget som prøvekjøringspilot.
Blir du like entusiastisk som oss når du ser Tuono V4 R?