Det er kollegaer hos Australian Motorcycle News som har spanet på 2015-utgaven av R1 mens den ble testkjørt på en bane i Australia. Med bildene kommer også de første ryktene om spesifikasjonene til modellen, som forventes å bli levert i to versjoner, en for gaten og en homologiseringsversjon for racing. Det påstås at sistnevnte vil få 230 hester. Det ser ut til at Yamaha vil benytte en rekkefirer med crossplane-konfigurasjon, som på dagens modell. Hvis dette er tilfellet, får modellen altså ikke den tresylindrede motoren det har gått rykter om.
Yamaha planlegger å kjøre Superbike-VM neste år. De nye reglene krever hvassere homologiseringsmodeller, og dette forklarer de høye effekttallene. Yamaha patentregistrerte tidligere i år to modellnavn, YZF-R1S og YZF-R1M, som understøtter teorien.
Chassiset vil benytte den nyeste teknologien med elektronisk fjæring og oppdatert traction control. Den ikke fullt så dyre gatemodellen forventes å få girkasse med dobbel clutchteknologi, som Yamaha har søkt patent på tidligere.
De nye modellene forventes vist på enkelte av høstens messer.