Norges råeste bil- og MC-treff lørdag 14. juni i Lillestrøm!
Tradisjonelt kommer vakre motorsykler fra Italia. Det finnes imidlertid unntak, selv om de er få og langt mellom, og kommer ikke så ofte. Likevel, når de gjør det, har de for vanne å få deg til å trekke pusten dypt og sjekke bankkontoen din. En av disse sjeldenhetene er BMWs 2025 R 12 S.
Ifølge BMW hyller den nye R 12 S den originale R 90 S fra 1970-tallet, en sykkel som «satte et utropstegn for BMW Motorrad med sine 67 hk, en toppfart på 200 km/t (noe som ble betraktet som «lydmuren» for motorsykler på den tiden), doble skivebremser foran og sportslig kjøredynamikk.» Sitat BMW.
R 12 S er nok en variant basert en R 12 nineT. Den har den samme 1170 cc 2-sylindrede luft/oljekjølte bokser-motoren som gir 109 hestekrefter og 116 Nm. Men sammenlignet med standardmodellen får R 12 S Option 719 Wheel Classic II eikehjul, og svart styre og gaffelrør. Motoren er også i all hovedsak holdt i svart. Videre: BMWs adaptive hovedlys – Headlight Pro som svinger med sykkelen – kan også leveres, men det er tillegg. Den spesialdesignede lakkeringen gjør at sykkelen har sterk likhet med den originale R 90 S. På elektronikksiden finner du Traction Control, ABS, Hill Start Control, Gear Shift Assist Pro, varmehåndtak og Cruise Control. Bakparten er kort med skiltholder montert på svingarmen. Den oransje fargen heter N42 Lava og fremheves med røde pinstripes og børstet aluminium på tanken og dekslet bak salen. En retro styrekåpe fullfører utseendet.
Men så var det prisen da. Dette er tross alt en variant av nineT serien – en serie som for lengst har tjent inn utviklingskostnadene. Da er det kanskje i overkant å ha en utsalgspris på 318.800?