KTM har alltid satset på konkurransesykler som utvikling og markedsføring av sine motorsykler. Det kommer også til å skje med RC8, som har siktet innstilt mot Superbike-VM.
Prosjektet i MotoGP er for tiden lagt på is, etter at det gikk opp for fabrikken hvor store kostnadene kom til å bli, og at det ville bli umulig å bygge lignende motorsykler for gatebruk. I dag eksisterer det bare fem prototyper av V-4`en de prøvde seg med.
RC8 har en LC8-motor som er trimmet til 135 hestekrefter. Vekten på standardversjonen vil havne på 175 kilo. Dette er bare en prototyp, men KTM hevder at modellen skal presenteres som 2006-modell. Motoren fungerer som en bærende del av rammen, som er en fagverkskonstruksjon av rundrør. Akselavstanden er bare 1390 millimeter, noe som bør gi sykkelen svingegenskaper som en 600-kubikker.
Liker du KTM RC8? Kommenter under.