Motorrad kunne nylig vise bilder av en ny KTM Duke som skal erstatte den eksisterende 790 Duke. Bildene ble tatt på bane og det er testfører og ex-racer Jeremy McWilliams som er pilot. Det er helt åpenbart at det dreier seg om seriøs testing ettersom sykkelen er fullpakket med elektronisk måleutstyr.
Det er også temmelig opplagt hvorfor KTM øker slagvolumet: Euro 5 som kommer i 2020. Økt volum er en vedtatt måte å beholde eksisterende effekt og samtidig møte de nye utslippskravene. Men – det er også tenkelig at østerrikerne satser på en ennå mer aggressiv versjon av sin nakne mellomvekter – kanskje noe ala Krämer Motorcycles 890 ccm 130 hk/100 Nm GP-2 som ble vist nylig. Den nye Duke’n får også nye Brembo kalipere, ny radial hovedsylinder og justerbar framgaffel. Det er også høyst sannsynlig at den får justerbar bakdemper. For øyeblikket er dette alt vi har, men regn med at sykkelen vises offisielt på EICMA i november.