Ifølge Kawasaki selv er Z1000SX laget for å appelere til tidligere supersport og r-sykkel førere som ønsker seg en sportslig motorsykkel med allround touring-egenskaper og komfort.
Nå hevder de å ha skutt blink med oppgraderingen av Z1000SX. Det mest iøyefallende, men langt fra viktigste, er nye integrerte, fargematchende sidevesker på 2x 28 ltr. De er store nok til å romme en helhjelm i hver veske og er designet er svært kompakt slik at sykkelens bredde med vesker er kun 925 mm. Et nytt monteringssystem skal også hjelpe til med å fremheve sykkelens stil både med og uten vesker. Veskene har et praktisk «one-key» system med felles nøkkel for tenningslås og veskelåser.
Nå med KTRC og mer effekt
Z1000SX har fått ny elektronikk, inkludert Kawasakis KTRC, altså et elektroniske traction control system. Med tre valgbare modus, inkludert modus for sportslig kjøring og for kjøring på svært glatt underlag, komplettert med to valgbare power modus.
Modellen har etter sigende også fått en omfattende motoroppgradering, som innebærer fire hestekrefter mer (142 hk v/10 000 rpm – 111Nm v/7 300 rpm) og vesentlig mer direkte motorrespons. Tar vi ikke mye feil er den nye utgaven en hel kilo lettere enn forgjengeren. I kjøreklar stand stopper nåla på 230 kilo.
Også chassiset på nye Z1000SX er vesentlig oppdatert med helt ny setting i 41mm forgaffelen. Sykkelen har fått ny støtdemper bak med ekstern justering av forspenning som forenkler endring av fjærinnstilling ved endring av last (passasjer og/eller bagasje).
Bedre bremser
Kawasaki påstår at sykkele er rustet med bremser i superbikeklassen med radial masterpumpe og nye Tokico monobloc kalipere som overfører bremsekraften på de karakteristiske bølgeformede bremseskivene. Z1000SX lagerføres kun med ABS bremser i Norge.
– Til og med lyden oser av kjøreglede; En omkonstruering av luftinntak og filterboks gir sykkelen det distinkte Kawasaki «inntaks-brølet» ved kraftig aksellerasjon, skriver Kawasaki i sin pressemelding.
Flere bilder av nyheten kommer så fort vi klarer. Mer info på www.kawasaki.no
Hva sier folkedypet om nye Z1000SX?