Etter å ha vært på markedet i snart 15 år får Yamahas store landeveistourer FJR1300 sin andre oppdatering. Sist det skjedde var i 2006, men denne gangen er endringene mindre gjennomgående.
Den største nyheten er at girkassen har fått seks trinn og er optimalisert for raskere akselerasjon, samt lavere turtall i motorveifart. Utover dette har FJR1300 fått en ny clutchkonstruksjon som gir lavere fjærbelastning og dermed mindre motstand i clutchhendelen. Med dette kommer også en slurefunksjon som reduserer risikoen for bakhjulsstuss ved rask innbremsing.
Instrumenteringen har fått en lett oppdatering, og motorsykkelen har nå LED-belysning både foran og bak. Ovenfor frontens to lyskilder finnes det adaptive kurvelys på AE og AS-versjonen. Disse aktiveres avhengig av motorsykkelens helning, og det er første gang denne funksjonen finnes på en Yamaha.
Hva mener du om oppdateringene på Yamaha FJR1300?